Obrovský nárůst rakoviny kůže během posledních 20 let vedl odborníky ke kampaním za bezpečné opalování. Hrozba stárnutí a rakoviny kůže jsou skutečně silnými argumenty.

Podle vědců však lékaři pozapomněli i na opačnou stránku problému. A to na rizika, která hrozí lidem, kteří mají slunečního záření nedostatek.

Aby člověk zůstal zdravý, potřebuje ke svému životu paradoxně i tolik nebezpečné UVB záření. A je zapotřebí, aby se alespoň na pár chvil vystavil přímému slunečnímu záření a to bez opalovacích přípravků.

Vědci také tvrdí, že právě kvůli opalovacím přípravkům se lidská kůže v současnosti nedokáže zcela přizpůsobit stále větší intenzitě slunečního záření, jako tomu bylo v dobách, kdy opalovací krémy a spreje ještě neexistovaly. Přirozený způsob adaptace tedy zřejmě narušuje působení opalovacích přípravků.

Nedostatek vitamínu D

Mezi nejsilnější argumenty zastánců vystavování se slunečním paprskům patří nedostatek vitaminu D. Výzkumy totiž potvrdily, že mnoho lidí po zimě tento v tucích rozpustný vitamin skutečně postrádá, což může způsobovat řadu problémů. Přitom 90 % vitaminu D člověk získává právě díky slunečnímu záření.

"Podle nejnovějšího výzkumu v odborném magazínu British Medical Journal více jak polovina dospělých Britů nemá dostatek vitaminu D a celých 16 procent trpí doslova závažným nedostatkem tohoto vitaminu v zimě," uvádí deník Daily Mail.

Nedostatek vitaminu D přitom může vést k osteoporóze u dospělých a křivici u malých dětí. A právě křivice patří mezi historické nemoci, o kterých si lidé myslí, že jsou dávno překonány. Ovšem podle britských lékařů je právě toto onemocnění v posledních letech opět na vzestupu. Jenom mezi dětmi v Anglii bylo odhaleno několik set případů.

Řada dalších studií prokázala, že nedostatek vitaminu D, může mít souvislost s celou řadou dalších onemocnění. Například s rakovinou prostaty, ischemickou chorobou srdeční či dle dánské studie i s oslabenou imunitou.

Vitamin D hraje velmi důležitou roli při aktivitě T-lymfocytů a pokud je vitaminu D nedostatek, T -lymfocyty reagují na infekci mnohem déle a tělo se potom s rozsáhlou infekcí hůře vyrovnává.

Rozumná míra

Doposud bohužel nebylo přesně stanoveno, jak dlouho se člověk musí vystavovat přímému slunečnímu záření, aby do svého organismu dostal potřebné množství vitaminu D. Je to dáno i tím, že není ani stanovena potřebná denní dávka vitaminu D pro zdravý organismus.

Podle odborníků na výživu lze určité dávky získat i ze stravy, a to především z mléčných výrobků, vajec a tučných ryb. Ovšem maximum bylo stanoveno na 25 mikrogramů, přičemž pokud celé tělo vystavíte na 30 minut přímému slunečnímu záření, do krevního objemu se dostává až 500 mikrogramů vitaminu D.

Přesto se doporučení odborníků, jak dlouho se přímému slunci vystavovat bez ochrany, různí. Někteří tvrdí, že stačí denně vystavovat slunci pětinu svého těla po dobu 20 minut, jiní zas celé tělo po dobu 15-20 minut.

Jediné, na čem se shodnou, je to, že potřebné množství vitaminu D závisí na mnoha faktorech jako je barva pleti, hmotnost, věk, místo, kde člověk žije a roční období.

Podle lékařů lze případným problémům s nedostatkem vitaminu D předcházet tím, že si každý nechá udělat krevní testy, které zjistí jeho množství v těle. Pokud ho bude mít dostatek, pak není důvod, aby se zbytečně vystavoval nebezpečným UVB paprskům. Bude-li ho mít však nedostatek, pak bude nutné nalézt kompromis, jak být vystaven slunci a přitom se nespálit. Protože právě spálení pokožky patří mezi největší rizika rakoviny kůže.

Někteří odborníci radí sledovat i předpovědi slunečního záření, které je značeno stupnicí UV 1-11. Pokud je UV 1 a 2, pak se před sluncem nemusíte vůbec chránit. Čím vyšší však číslo UV je, tím více opatření v ochraně před slunečním zářením je nutné činit.