Stačí půlhodinka svižné chůze cestou do práce nebo z ní a většina našich potíží ustoupí, a někdy i zmizí. Pohyb totiž stimuluje stahy střev a vůbec činnost trávicího systému.

Ženy, které často trápí nadýmání a nepříjemné pocity v břiše, by zhruba hodinu po obědě neměly sedět u psacího stolu. Gastroenterologové, tedy odborníci na trávicí trakt, jim doporučují, aby v tu dobu chodily například zařizovat věci v podniku nebo i mimo něj. Případně se šly na chvilku projít.

V tu dobu se totiž dostává potrava zpracovaná žaludkem do tenkého střeva. Pokud sedí u stolu a mají stlačenou celou oblast břicha, komplikuje to pohyb střev i trávení v něm.

Do bitvy se stresem

Trávení zhoršuje také špatně kompenzovaný stres. Není náhodou, že se nám sevře žaludek, pokud máme z něčeho strach. A žaludeční vředy jsou typickou nemocí manažerů nebo psychicky přetěžovaných lidí. Nejeden z nás reaguje na přílišné psychické napětí také průjmem nebo dalšími zažívacími problémy.

Potíže vyvolané stresem lze samozřejmě mírnit pomocí léků. Ale daleko rozumnější je, když se vybouříme při sportu a díky tomu se uvolníme. Velmi užitečná dokáže být jóga se svými dechovými cviky. Hodně zklidňuje také saunování a cvičení typu taji-či. To mohou dělat i lidé starší nebo nemocní.

Příliš mnoho cukrů a živočišných tuků

Nevyvážená strava. To je velice častá chyba značného počtu lidí, která jim působí potíže s trávením a s nadbytečnými kily. Ženy mají sklon k přílišné konzumaci sacharidů na úkor tuků a bílkovin.

V jejich jídelníčku převažují potraviny s vysokým obsahem cukrů, tedy sacharidů. To zdaleka nejsou jen jídla sladká. Různě složité sacharidy obsahuje také ovoce, brambory, rýže, knedlíky, rohlíky, chleba a vůbec všechny výrobky z mouky nebo z obilovin. Tedy i těstoviny, případně populární müsli.

Díky převaze sacharidů se pak dostanou z tlustého do tenkého střeva kmeny bakterií, které tam komplikují vstřebávání živin a nejednou podporují také kvašení.

Terapeutky v dobrých kurzech hubnutí rozebírají s klienty jejich jídelníčky. Vidí, že hodně mužů jí příliš často tučná masa, takže jejich strava obsahuje zbytečně moc tuků a živočišných bílkovin.

Ty tráví mnohem obtížněji než lehká masa (rybí, kuřecí, krůtí, králičí apod.), která jsou optimálním zdrojem snadno stravitelných bílkovin. Často je pak trápí různé zažívací problémy. Zvlášť když mají sedavé zaměstnání a jedí málo vlákniny, tedy hlavně ovoce, zeleniny nebo celozrnných výrobků.

Protažení boční části stehen - Proveďte výpad nohou do boku, pokrčené koleno ukazuje na špičku nohy. Chodidlo by mělo být opticky před kolenem. Chodidlo protahované nohy táhněte natolik do strany a dolů, až ucítíte protažení.

Pohyb stimuluje činnost zažívacího systému.

FOTO: Kettler

Nesmyslné diety

Problematické bývají také diety. Naprostá většina žen není spokojená se svojí postavou. I ty, které mají váhu v pořádku, chtějí mít podle výzkumu společnosti STOB (Stop obezitě) o pět kilo méně, než je jejich optimální váha.

Dieta, někdy i dost drastická, je způsobem hubnutí typickým pro ženy. Stává se častou příčinou nevyváženého jídelníčku a někdy dokonce nepříznivě ovlivní složení střevní mikroflóry. Proto by ženy neměly hubnout podle časopisů nebo dobře míněných rad kamarádek, ale v dobrých kurzech hubnutí. V nich jim správný jídelníček a vyváženost sacharidů, bílkovin i tuků pomůžou pohlídat odbornice na výživu.

Častou chybou je také přehnaná konzumace zeleniny. Je výhodná pro hubnutí, protože má minimum kalorií a díky značnému obsahu vlákniny člověka docela slušně zasytí. Spousta lidí však není zvyklá konzumovat ji ve větším množství. Trápí je pak nadýmání, větry a další zažívací problémy. Řešením pro mnohé z nich je, že si zeleninu rozdělí na menší porce. A jedí ji zásadně jen po jídle, v průběhu celého dne.

Co může vyvolat hltání a spěch

Zcela běžnou chybou typickou pro dnešek, a zejména pro muže, je spěch a hltání jídla. A navíc i nedbale rozžvýkaného. Jíst pomalu a pečlivě potraviny rozkousat není výhodné jen proto, že organismus potraviny snáze a s menšími potížemi stráví. Ale také proto, že jich spořádáme méně, a máme tedy menší sklon přibírat nadbytečná kila. Naopak, může nám to pomoci při jejich shazování.

Podobný efekt má i pravidelné rozložení jídla do celého dne. Pokud během něj hladovíme a pak si večer nebo v noci dopřejeme kulinářské orgie u ledničky, začneme rychle tloustnout. A můžeme očekávat i nejrůznější potíže se zažíváním, kterému takový náraz rozhodně nesvědčí.

Módní probiotika

V posledních letech se stalo módou zdůrazňovat příznivý vliv probiotik na trávicí soustavu. Je to móda prospěšná. Efekty laktobacilů a dalších probiotických bakterií na naše zažívaní dokládají dokonce seriózní vědecké studie.

Jasně prokázaný je pozitivní účinek probiotik na trávení a vstřebávání živin.

Je třeba vědět, že nejméně prospěšných probiotických bakterií obsahuje většina jogurtů a zakysaných mléčných výrobků. Naopak nejvíce jich je v kvalitních preparátech, které lze koupit v lékárně.

Účinky probiotik zlepšují prebiotika. V řadě přípravků je proto výrobci vzájemně kombinují.

Kde najít praktickou pomoc

Problémy s trávením má v různé míře 80 % lidí v ČR. Třetina například trpí funkčními poruchami trávení. Většině těchto lidí mohou pomoci rady odborníků. Buďto nutričních terapeutek, které jsou v každé větší nemocnici, nebo v soukromých poradnách.

Je možné využít také poradny na internetu. Třeba na www.forsapi.cz  (poradna výživy). Nebo online poradny na www.merrylinka.cz  anebo www.flora.cz (v rubrice Kontakty). Jsou tu rovněž informační linky: Merrylinka ( 800 116 116 , po-pá 9.00-16.00 hod.) a Flóra ( 800 175 324 , po-pá 9-17 hod.).