Dobrovolníci ve věku 18 až 29 let byli pozváni do laboratoře vybavené pohodlnou koženou pohovkou a křesly, měli k dispozici televizi a chladničku plnou nápojů. Bylo jim řečeno, že mohou vypít kolik piva, vína nebo sody chtějí.

Byli rozděleni do čtyř skupin. První sledovala film, při němž byly alkoholické nápoje ukázány 23krát a v 18 scénách herci pili alkohol. Na alkohol byla zaměřena i reklama vložená do filmu. Druhá skupina sledovala stejný film, ale reklamy byly neutrální, nebyl v nich propagován alkohol. Další dvě skupiny sledovaly nenáročnou komedii, kde alkoholické nápoje byly ukázány 15krát, ale filmové postavy je pily jen ve třech scénách.

Špatný vliv reklam

Studenti v první skupině vypili během hodiny o polovinu víc alkoholických nápojů v porovnání s těmi, kdo sledovali komedii bez reklam na alkohol.

"Tato studie ukazuje, že obrázky alkoholu ve filmech a reklamách mohou u lidí vyvolávat neodolatelnou potřebu pít, což vede potom i k pití alkoholu," řekl vedoucí studie Rutger Engels.

Upozornil, že jde o první experimentální studii, která ukazuje přímý dopad toho, když člověk vidí alkohol ve filmu nebo v reklamě. Nelze z toho ale vyvozovat, jaký vliv má alkohol na obrazovce na dlouhodobé chování.

"To znamená, že například když člověk vidí reklamu na určitou značku piva, má nejen nutkání koupit si při nákupu právě toto pivo, ale vede ho to také k tomu, že jde hned do lednice a bere si pivo," řekl Engels.

Vědci upozorňují, že jim nejde o zákaz alkoholu ve filmech. Chtějí, aby lidé brali výsledky studie jako varování a uvědomili si, jaký vliv může mít sledování alkoholu na obrazovce.