Hlavní obsah
Občasné hádky nejsou ve vztahu nic výjimečného Foto: Profimedia.cz

Čtyři způsoby, jak zvládat konflikty s partnerem

Na začátku stálo malé nedorozumění, které se postupem času proměnilo ve velkou a nepříjemnou hádku plnou výčitek a osočování. Občasné hádky nejsou ve vztahu nic výjimečného, problém přichází v momentě, kdy se hádky stanou nedílnou součástí každodenního života. Naštěstí existují čtyři způsoby, jak z nepříjemného konfliktu hladce vybruslit.

Občasné hádky nejsou ve vztahu nic výjimečného Foto: Profimedia.cz
Čtyři způsoby, jak zvládat konflikty s partnerem

Hádky nelze házet do jednoho pytle. Některé jsou nevyhnutelné, jiné zbytečné a malicherné. Pokud máte pocit, že ve vašem vztahu převládá právě druhý typ hádek, pak pravděpodobně chcete jejich četnost minimalizovat. Případně toužíte zjistit, proč ke zbytečným hádkám dochází.

Podle párového terapeuta Garyho Browna není jednoduché správně pracovat s argumentujícím partnerem. „Existuje nespočet důvodů, proč je někdy obtížné vyřešit slovní konflikt mezi partnery. Jedním z důvodů je fakt, že se partneři navzájem neposlouchají a nevnímají své emoce,“ vysvětluje doktor Gary Brown a dodává, že mnoho lidí se také zbytečně zaměřuje na „vítězství“ v hádce.

Nejrychlejší způsob, jak se vyhnout zbytečným hádkám, je změnit nastavení mysli i samotný přístup ke konfliktům.

Vyslechněte partnera

Při hádce s partnerem tak dlouho přemýšlíte, kdy vás pustí ke slovu, až naprosto zapomenete na to, že byste partnera primárně měla vyslechnout. Následně se stane, že každý z vás řeší jiný aspekt problému, a tudíž je zcela nemožné, abyste našli společnou řeč. „Poslouchejte, co váš partner říká, a v žádném případě ho nepřerušujte,“ radí párový terapeut Gary Brown pro Elite Daily.

Podobného názoru je také psychoterapeutka Leslie Beth Wishová, která dodává, že byste měla držet otevřenou řeč těla. „Nedělejte pohrdavé obličeje ani jiná odmítavá gesta,“ říká. Stejně tak se vyhněte šermování rukama nebo zbytečným gestům, které situaci sotva vylepší.

Vyslechnutí partnera je pouze první krok k úspěchu. „Musíte si také objasnit, že jste partnerovi doopravdy rozuměla. V ideálním případě si jeho myšlenky a pocity ověřte,“ doporučuje Gary Brown. V praxi to znamená, že se bez okolků zeptáte partnera, zda danou věc myslel tak, jak jste ji pochopila. „Tímto krokem mu vysíláte zprávu, že ho dostatečně posloucháte a záleží vám na jeho pocitech,“ dodává terapeut.

Hledejte řešení

Mnoho lidí chce za každou cenu konflikt vyhrát, což se následně odráží na stylu argumentace i na samotném chování při hádce. „Tento způsob uvažování ale podkopává vaši schopnost problém vyřešit,“ zdůrazňuje psychoterapeutka Wishová a dodává, že byste hádku měli „vyhrát“ oba.

Zkuste tedy k problému přistupovat otevřeně, netlačte na pilu a uznejte, když má pravdu partner. Zároveň je důležité, abyste od začátku neshody přemýšlela nad tím, jak nejrychleji problém vyřešit. Díky tomu nepodlehnete výčitkám, které se například týkají předchozích partnerských problémů.

Vysvětlete svou perspektivu

Při hádce nejde jenom o slova, ale také o pocity, které se daného problému týkají. Bohužel některé páry o svých emocích zarytě mlčí, a tak je následně pro partnery obtížné poznat, jak daný problém druhá strana prožívá. Pokuste se svému protějšku sdělit, jak se cítíte, co prožíváte a proč je pro vás důležité, abyste toto téma společně probrali a vyřešili.

„Když páry pochopí emocionální pozadí problému, začnou být kreativnější v hledání způsobů, jak hádku co nejrychleji ukončit a neshodu vyřešit,“ vysvětluje psychoterapeutka Wishová.

Pozor na sekundární emoce

I když je dobré mluvit o svých pocitech, rozhodně se při hádce nevyplácí, když dáte dostatek prostoru sekundárním emocím. „Hněv považuji za sekundární emoci, která funguje jako obrana proti smutku, strachu nebo citovému zranění. Pravdou ale zůstává, že čím déle se budeme hněvat, tím déle potrvá, než se dostanete k hlavní příčině problému,“ říká doktor Brown.

Pokud ucítíte, že nad svými emocemi ztrácíte kontrolu, vyzkoušejte tzv. stop metodu, která je podle Browna vhodná ke snížení emočního napětí. „Na okamžik se zastavte, několikrát se v klidu nadechněte a především vnímejte tok svých myšlenek. Následně se vraťte k partnerské diskusi, ke které zkuste přistupovat klidně a vyrovnaně,“ dodává doktor Brown.

V neposlední řadě pamatujte na to, že každý vztah dříve nebo později zažije nepříjemný konflikt. Partneři ve zdravých vztazích ale vědí, že naslouchání, otevřenost odlišným názorům a jednání s respektem je klíčem k rychlému vyřešení problému.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků