Peníze často vnímáme jako možnost, jak si štěstí částečně pořídit. Kromě zážitků nám pocit štěstí přináší i pocit klidu a bezpečí při finančním zajištění, radost z pomoci blízkým či potřebným.

Moc dobře si uvědomujeme, že i kdybychom měli víc peněz, štěstí nám nepřinesou věci jako každodenní pojídání kaviáru, popíjení pravého šampaňského, luxusní vila či obrovská jachta kotvící v Saint Tropez. V tomto směru rozhodně nepatříme mezi hamouny a materialisty.

Z pohledu výše měsíčních příjmů jsme podle průzkumu vcelku při zemi. „Aktuální příjem stačí 35 % dotazovaných, protože jsou přesvědčeni o tom, že životní spokojenost není o penězích. O něco málo více, než v současnosti vydělávají, by ke štěstí potřebovalo 51 % respondentů. Zbylých 14 % lidí již moc skromných není, ti by ke štěstí potřebovali až pětkrát vyšší příjem, než mají doposud,” podotýká Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB.

Štěstí je subjektivní pocit

Ve skutečnosti štěstí není objektivní hledisko, ale pouze subjektivní pocit. Je jedno, jak lidé žijí – pro jednoho může být určitý způsob života nešťastný, pro druhého šťastný – důležité je, zda štěstí vnímají subjektivně uvnitř sebe. Což potvrzuje i další vědecká studie.

„Ekonomové se neustále obávají ekonomických nejistot, kriminalisté bezpečí a prevence násilí a lékaři zase nezdravého chování. My jsme ale v našem výzkumu neshledali v ničem takovém podstatný faktor, který by měl silnější vliv než pocit štěstí. Vyšší příjmy, bezpečná čtvrť a lepší zdravotní péče mohou poskytnout člověku ekonomickou jistotu, pocit bezpečí a zdraví, ale nevedou nutně k vnitřnímu pocitu štěstí,“ upozorňují pro odborný časopis Social Science & Medicine vědci z University of North Carolina.

Několik rad, jak si dopřát větší pocit štěstí
Zapisujte si důvody radosti. Každý týden si napište alespoň tři věci, které vám udělaly v poslední době radost. Stačí maličkosti - třeba že se na vás někdo na ulici usmál, nebo že se vám něco povedlo. Zkrátka jde o to všímat si dobrého kolem nás a uvědomovat si to.
Optimistické myšlení je základ. Stačí pouhá představa ideální budoucnosti s milujícím partnerem či získání vysněného zaměstnání a člověku je hned lépe. Snít je přeci krásné.
Používejte své silné stránky. Sepište si své přednosti a pokuste se je využít v životě jinak než doposud. Kupříkladu ten, kdo si o sobě myslí, že má dobrý smysl pro humor, by se měl pokusit rozesmát smutného přítele, nebo svým humorem oživit poradu v práci. I tento způsob zvyšování duševní pohody prý funguje.
Buďte vděční. Napište dopis lidem, kteří vám nějakým způsobem pomohli. Nemusíte jej nikdy odeslat, přesto se po jeho sepsání budete cítit dlouhodobě lépe.
Projevte laskavost. Pomáhat druhým se jednoduše vyplácí. Lidé, kteří věnují svůj čas nebo peníze například na charitu, vykazují nezanedbatelný nárůst pocitu štěstí.
Dopřejte si dovolenou. Dobrá dovolená prý pozvedne úroveň pocitu štěstí až do doby dvou měsíců po návratu. Čtrnáctidenní volno však může v mnohých vyvolat stres z návratu do práce, proto vědci doporučují raději větší množství krátkých dovolených.