Hlavní obsah
Nejčastěji se mluví o negativních dopadech pandemie na módní sektor, ale nic není tak zlé, jak se zdá. Otakar Šenkýř například během těžkého roku 2020 uvedl na trh svou vlastní módní značku Virulent, specializující se na teplákové soupravy. Foto: archiv značky

Pandemie smazala hranice mezi módou na doma a na ven

Koronavirová pandemie se dotkla všech odvětví byznysu, módu nevyjímaje. Lidé své nákupy museli přesunout z kamenných obchodů do online světa a změnila se rovněž poptávka. Flitrované šaty nahradily legíny a obleky zase teplákové soupravy. Jak se k současným trendům postavili návrháři?

Nejčastěji se mluví o negativních dopadech pandemie na módní sektor, ale nic není tak zlé, jak se zdá. Otakar Šenkýř například během těžkého roku 2020 uvedl na trh svou vlastní módní značku Virulent, specializující se na teplákové soupravy. Foto: archiv značky
Pandemie smazala hranice mezi módou na doma a na ven

Není to poprvé, co módní průmysl reaguje na dění ve společnosti. Druhá světová válka například přinesla inovace v umělých materiálech, protože prioritně se látky používaly na uniformy a padáky. Co zbylo na příděl, naučily se ženy nastavovat. Ostatně tak vznikly i nylonové punčochy.

Minisukně zase poprvé spatřily světlo světa jako symbol sexuální revoluce (a zavedení hormonální antikoncepce). Ostatně i celá vlna hippies s heslem „flower-power” odrážela problematiku 60. let.

Ekonomická krize v roce 2008 zase přivedla lidi k průměrnosti: okázalá loga a drahé značky vymizely z šatníků a nahradilo je jednobarevné oblečení tón v tónu.

Nahradí teplákovky obleky?

Rok 2020 se zapsal do módní historie v podobě prolnutí domácího a veřejného v jedno. Teplákové soupravy zaznamenaly obrovský nárůst. Podle průzkumu Fashion (Re)search provedeným GLAMI se jejich vyhledávání meziročně zvýšilo o 863 %. Mikinové šaty mají s nárůstem o 787 % jasné stříbro.

Overaly s meziročním růstem 165 % patří k dalším pohodlným kouskům oblečení, které spolu s dalšími kalhotami s vysokým pasem nechybí v žádné skříni. Objevily se také na přehlídkách Chanel či Saint Laurent.

Novému druhu poptávky se přizpůsobili i čeští návrháři. „Naše portfolio obsahuje basic trička, mikiny, ponožky a spodní prádlo, vše z toho šlo v posledním roce velmi na odbyt. Nejvíce určitě trička a spodní prádlo. Pustili jsme se i do výroby tepláků, které ale zatím pouze testujeme,” říká Tomáš Rohal, zakladatel značky Bohempia.

„Poptávka je všeobecně o dost nižší, oblíbeným kouskem se ale stal župan, který jsem vytvořila společně s Veronikou Velčovskou. Je to župan, který má svůj originální potisk květin a může stejně tak fungovat jako šaty na večer,” upozorňuje návrhářka Josefina Bakošová.

Na vlně pohodlnosti se veze i oblast bot. Obrovský boom zažívají tzv. workery.  Meziročně jejich vyhledávání vzrostlo o 3350 %. Poptávka roste ale také po sportovních botách a zejména pak barefootech.

„V poslední době nám obrovsky roste poptávka po barefootových botách. Nejspíš víc a víc lidí začíná přecházet na tento zdravý způsob chození a rádi přitom sáhnou po botách z přírodních materiálů, které zároveň vypadají jako běžné tenisky. Podle všeho je to zapříčiněno i tím, že lidé tráví velkou část svého volného času venku, procházejí se v parcích, obrovsky narostl počet běžců a výletníků,” vysvětluje Rohal.

Přežijí jen obojživelníci

S vládními nařízeními bojovaly všechny obchody. Některé se z českého prostředí zcela stáhly, jiné se přesunuly do online světa. Zákazníci si tak například již nenakoupí v kamenných prodejnách značek Promod, Geox či Camaïeu. Koronavirová pandemie byla také poslední ranou pro českou značku Pietro Filipi.

„Je to radikální rozdíl před a teď. Ale snažíme se fungovat online. Vytvořili jsme prezentaci pro možné spolupráce navrhování merche a oblečení pro zaměstnance pro větší firmy, které si to v dnešní době mohou dovolit,” potvrzuje Bakošová.

Pandemie módní segment opravdu nešetřila. Ačkoliv oblast české módní online e-commerce vzrostla o 14 %, celkově se odvětví o 10 % propadlo. Naopak firmám, které se dokázaly rychle adaptovat na současnou situaci, se daří expandovat i do zahraničí.

Příkladem může být česká značka Vasky, která právě vstupuje na slovenský trh a v budoucnu plánuje expanzi do Rakouska, Německa, Švýcarska a Maďarska.

„Naštěstí jsme zvládli na nastalou situaci velice rychle reagovat. V průběhu jarní vlny se nám po týdnu tržby vrátily na původní čísla. Vzhledem k tomu, že jsme na onlinu vyrostli, tak to pro nás nebyla taková změna. Za rok 2019 se nám podařilo prodat 12 000 párů bot, oproti tomu v roce 2020 jsme na čísle 45 000.

Těžko však říct, zda by byl růst za normální situace ještě vyšší. Nicméně víme, kolik nám uteklo na tržbách na prodejnách. Tady se bavíme o desítkách milionů korun,” upozorňuje Václav Staněk, zakladatel firmy Vasky.

Podobný scénář není ojedinělý. „Na jaře jsme byli nuceni zavřít kamenný obchod v pražském Karlíně, ale poměrně rychle se nám přesunuly prodeje na e-shop. Navzdory pandemii jsme měli i prostor na budování naší značky v zahraničí.

V loňském roce jsme spustili náš první zahraniční e-shop v USA, následoval druhý e-shop v Japonsku, a poté na Slovensku. Nedávno se nám podařilo i otevřít naší úplně první zahraniční kamennou prodejnu, a to přímo v Japonsku. Opatření nás určitě ohrozila, ale zároveň nám nabídla i spoustu jiných možností a cest, jak zákazníkům nabídnout naše zboží,” dodává Rohal.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků