"Módní trendy vyrůstají z celkového klimatu, ale dva roky před sezónou již módní centra vytvářejí barevnice. Jsou to názory členů těchto center, kteří se v módním světě orientují. Barevnice se vytvářejí na základě průzkumů, odborníci odhadují, co by mohlo být populární na základě předchozích sezon, jaká témata by mohla zaujmout v trendech," říká módní historička Jana Máchalová. Přitom se nikdy nemění vše od základů. Některé barvy, zejména ty velmi oblíbené, přetrvávají i několik sezón.

Mezinárodní barevnice Pantone

Pro přesnou interpretaci barev slouží mezinárodně uznávaná barevnice Pantone. Například jenom červená barva má asi 500 odstínů. "Barevnice obsahuje v současné době 1932 barevných tónů, každou sezonu jich ale zhruba sto přibude. Pak jsou sezónní barevnice, které vycházejí dvakrát ročně, a ty prezentují asi dvacet až třicet módních odstínů," uvedla distributorka barevnice Pantone v ČR Jana Sobotová. Systém číselných kódů, označujících jednotlivé barvy, zaručuje snadnou domluvu mezi módními tvůrci po celém světě. "Jak přesně označíte třeba svému obchodnímu partnerovi v Ósace barvu celerová? Zcela jednoduše: kódem 14-0647," píše se v příručce Pantone - světová řeč barev.

Módní trendy vznikají i na veletrzích

Dalším určujícím prvkem pro módní trendy jsou veletrhy přízí, které se konají rok a půl před danou sezonou. Výrobci textilií tam nakupují nejen příze, ale soustředí se i na trendová fóra, kde jsou uvedeny inspirační zdroje a okruhy. Rok předem se pak nakupují materiály. "Před nedávnem proběhl v Paříži jeden z nejdůležitějších veletrhů materiálů - Premiére Vision - sezona jaro/léto 2007. Nabízejí se tam látky a prezentují se i trendy, kam se daná sezona bude ubírat po stylové a střihové stránce," poznamenala módní návrhářka Hana Havelková.

Inspirace haute couture

Výrobci konfekce se ale nechají inspirovat i přehlídkami vysoké krejčoviny haute couture, tedy uměleckého pojetí módy předních světových návrhářů. "Ti, kteří vydávají trendové sešity pro konfekční výrobce, zpracovávají modely z přehlídek haute couture do již velmi reálných tematických okruhů," dodala Máchalová.

Mezi nejvýznamnější módní centra patří Paříž nebo Milán. Ta udávají "tempo" módy. Při vzniku trendů hrají svou roli ale i novináři, tvrdí návrhářka Klára Nademlýnská. "Trendy vznikají po představení jednotlivých značek - návrhářů, kdy módní redaktoři "vyzobou" z kolekcí společné prvky, barvy, siluety... a z toho pak vzniknou trendy pro danou sezonu."