Moringa olejodárná pochází z podhůří Himálaje, odkud se rozšířila do Asie i Afriky. Strom dorůstá do výšky až dvanácti metrů a dá se zužitkovat do posledního lístečku.

Kořeny připomínají křen, květy provoní čajové směsi. Zelené plody se podobají fazolovým luskům, když dozrají, poskytují semena plná oleje. Ten se z nich také lisuje.

Listy slouží jako potravina a zpestřují recepty v Indii a Africe, kde se jedí syrové jako součást salátů, vaří se v omáčkách a suší se jako léčivo. Listy totiž představují zdroj mnoha minerálů, vitamínů, bílkovin a proteinů. Najdeme v nich vitamín C a další antioxidanty, betakaroten, vápník, draslík a řadu dalších prospěšných složek.

Pevné zdraví

Synergické (vzájemně se podporující) působení těchto látek vytváří nesmírně zdravý koktejl.

  • Moringa údajně dokáže nahradit všechny multivitamínové a minerální doplňky a znormalizovat všechny funkce organismu. Používá se při léčbě řady nemocí, v ájurvédě se jí léčí celé tři stovky chorob.
  • Kořeny slouží při poruchách zažívání, proti břišním a střevním parazitům a jako lék na tlumení bolesti. Nesmí se to s nimi však přehnat, tato část rostliny je ve větším množství jedovatá, podobně jako květy.
  • Květy působí povzbudivě a afrodiziakálně, ale namístě je opatrnost v dávkování. Zcela vyhnout by se jim měly těhotné ženy, protože mohou vyvolat potrat.
  • Semena se využívají proti horečce a k posílení kostí.
  • Listy dokážou tlumit bolest, pomáhají při onemocněních horních cest dýchacích i při hemoroidech. Posilují imunitu, pročišťují celý organismus.
  • Chcete posílit paměť, vyrovnat se se stresem nebo po zatížení obnovit duševní pohodu? Moringa je připravena pomoci. Aktivuje totiž neurotransmitery v mozku a tím pomáhá zlepšovat jeho funkce, mimo jiné v mentální sféře.

Kde ji vzít?

U nás ji koupíte v podobě prášku, kapslí, sušených listů (v prodejnách se zdravou výživou či v e-shopech, stačí zadat heslo moringa). Nejodvážnější zahradníci ji dokážou sami vypěstovat (na internetu koupíte semínka, experiment vás vyjde na necelou stovku).

Počítejte však s tím, že rostlina venku nepřežije mrazy, proto je nutné zasadit ji do květináče či do skleníku a hýčkat ji ve vlhkém substrátu na světlém místě.

Pochutnejte si

Moringový prášek můžete nasypat do pomazánek, smoothie, teplých i studených omáček.

Zelený poklad ochutí těstoviny i brambory, lze ho nasypat na ryby i maso, do dipů i polévek. Spolu s moringou budete do jídla vždy přidávat i velkou porci zdraví.

Marinovaná červená řepa s moringovou majonézou

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 1 větší bulva červené řepy, 400 ml červeného vína, 1 celá skořice, 1 badyán, 8 hřebíčků, 200 ml tmavého balsamika, 120 g krémového kozího sýru, 1 limeta, 1 žloutek, 100 ml olivového oleje, 1 lžíce prášku z moringy, citrón, cukr, sůl

Postup: Z vína, cukru, balsamika a koření si připravíme rozvar, do kterého vložíme očištěnou řepu a uvaříme ji do měkka. Poté řepu vyjmeme a vychladíme. Rozvar scedíme a svaříme na redukci (dresink).

Kozí sýr ochutíme šťávou a kůrou z limety. Ze žloutku a olivového oleje si vyšleháme majonézu, do které přidáme prášek z moringy, sůl a citrónovou šťávu.

Losos s glazovanou zeleninou

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 800 g čerstvého lososa (porce 4 × 200 g), 800 g očištěné zeleniny dle vlastní chuti (kořenová zelenina, řepa, květák apod.), 3 žloutky, 100 ml bílého vína, 3 kuličky celého pepře, 1 bobkový list, 100 g přepuštěného másla, 20 g chlazeného másla, 300 ml zeleninového vývaru, lžíce moringy, 1 citrón, sůl, bílý pepř, olej
Postup: Ryba: filety si osušíme, osolíme ze všech stran a opečeme na oleji, v troubě pak při střední teplotě dopékáme asi 12 minut.
Glazovaná zelenina: Vývar přivedeme k varu a vkládáme do něj postupně očištěnou a nakrájenou zeleninu dle tvrdosti (nejdříve kořenová zelenina, poté květák), přidáme chlazené máslo a redukujeme, dokud se nevytvoří emulze. Pokud je zelenina stále tvrdá, přilijeme vývar a uvaříme ji do měkka.
Omáčka: Nejdříve zredukujeme víno s kořením na polovinu, scedíme, přidáme žloutky a šleháme na vodní lázni do husté pěny. Poté stáhneme omáčku z lázně a pomalu do ní zašleháme přepuštěné máslo. Nakonec dosolíme, opepříme, zakápneme šťávou z citrónu a přidáme moringu.
Tagliolini s bazalkovou moringou a citrónovou omáčkou

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 600 g čerstvých těstovin, 200 ml zeleninového nebo kuřecího vývaru, 30 g másla, 1 citrón, čerstvá bazalka, bazalková moringa, parmezán

Postup: Z vývaru a másla si připravíme omáčku. Vývar přivedeme k varu a zašleháme do něj máslo, aby nám vytvořilo emulzi. Přidáme šťávu z citrónu, nasekanou bazalku a moringu. Nakonec vmícháme do omáčky čerstvě uvařené těstoviny a na talíři je zastrouháme parmezánem.

Banánový chléb s moringou

FOTO: František Petrák, Právo

Suroviny: 285 g hladké mouky, 1 lžička jedlé sody, 110 g másla, 225 g třtinového cukru, 2 vejce, 4 banány, 85 ml podmáslí, sůl, 1 lžička sušené moringy

Postup: Máslo vyšleháme s cukrem do pěny, během šlehání přidáváme vejce, rozmačkané banány a nakonec ostatní suroviny. Těsto přendáme do vymazané a hladkou moukou vysypané formy a pečeme při 180 °C asi 50 minut.