„Pečujte o své tělo a duši, jak nejlépe umíte. Nedají se vyměnit, ani zastavit v čase,“ radí psycholožka PhDr. Tatiana Lesayová. Její slova na Dove Academy Workshopu potvrdila i další odbornice na ženské sebevědomí Mgr. Jitka Nesnídalová.

Společně pak tyto odbornice připravily praktického rádce, který ukazuje ženám, jak se vyrovnat s možnými úskalími jednotlivých životních etap a užívat si spokojený a harmonický život v každém věku.

20+ Hledání své identity

Ženy mezi 20. a 30. rokem života hledají především samy sebe a své uplatnění ve společnosti. Čeká je mnoho výzev v podobě dokončení studia, hledání první práce nebo nového bydlení.

Důležitý je také partnerský život a navazování nových kamarádských a pracovních vztahů. Mohou je přepadat stavy úzkosti a pochyby o sobě samé, svém vzhledu i svých schopnostech.

Jak toto období zvládnout? Přijměte se!

Klíčem ke spokojenosti je ve věku 20+ přijmout plnou odpovědnost za sebe a svůj život. Překážky vnímat jako příležitosti, namísto boje se svými slabými stránkami rozvíjet silné, neporovnávat se s ostatními a naučit se mít ráda. Důležité je také cíleně pracovat se svým vnitřním světem: myšlenkami, náladami i pocity a vytvářet si životní optimistický nadhled. Víc než kdy jindy zde také platí jednoduchá rovnice – jakmile přijmeme samy sebe, přijme nás i okolí.

30+ Nové možnosti i povinnosti

Po 30. roce se ženy musí vypořádat s celou řadou nových životních rolí a výzev, jako je stabilizace pracovního i partnerského života, výchova dětí nebo návrat do zaměstnání po mateřské dovolené. Starosti mohou přinášet také první vrásky nebo ztráta skvělé formy po porodu. To vše pak u žen 30+ ovlivňuje míru sebevědomí.

Jak toto období zvládnout? Nezapomínejte na sebe!

Důležité je navzdory všem povinnostem najít každý den chvilku sama na sebe a nezapomenout se čas od času rozmazlovat. Jakýkoli cíl je dosažitelný, jen je třeba jej jasně definovat a jít za ním. Ženy po třicítce by se měly v prvé řadě zaměřit na veškeré své dosavadní úspěchy – vážit si sama sebe a nenechat sebou manipulovat.

Podstatné je také nalezení rovnováhy v tom, kolik času ženy věnují dětem a kolik partnerovi – vztah by rodičovskými povinnostmi neměl utrpět. V boji s pochybnostmi o kvalitě vlastního života pomůže společnost dalších žen, které se nacházejí ve stejné životní etapě.

40+ Krize středního věku

Po čtyřicítce obvykle nastupuje období zpětného hodnocení dosavadního života a sebevědomí se může octnout v konfrontaci s nastupující krizí středního věku. Výzvou je nejen zachování harmonické vazby vůči sobě, ale i druhým – v případě rozpadu manželství se nenechat touto stresující událostí zničit, ale otevřít se novým začátkům s novým partnerem. Sebevědomí může utrpět také větší náročností, již si vyžaduje zachování dobré fyzické kondice a atraktivního zevnějšku.

Jak toto období zvládnout? Optimistickým přístupem!

Zásadní je uprostřed všeho neztrácet naději a optimistický přístup, v každé zkušenosti a každém člověku hledat skryté dary a světlé stránky. Pečovat o sebe s láskou a neztrácet kontakt s vlastním tělem, vnímat jeho signály a pracovat s nimi, zároveň tu ale být i pro své blízké a poskytnout jim potřebou podporu. Zaujmout vyrovnaný, přímý a vděčný přístup k sobě samé.

50+ Změna životního rytmu

Ženské vnímání vlastní osoby po 50. roce může být ovlivněno jak přirozenými fyziologickými i psychickými procesy, které se v tomto věku projevují, tak změnou dosavadního životního rytmu způsobenou opuštěním společné domácnosti dospělými dětmi, nutností pečovat o stárnoucí rodiče nebo ztrátou partnera. Po profesní stránce je právě období mezi padesátkou a šedesátkou vnímáno jako rozmezí k dosažení vrcholu kariéry.

Jak toto období zvládnout? Seberealizací!

Tento věk je nejlepším časem pro seberealizaci. Zralost ženám nabízí skvělou příležitost, jak si naplno vychutnat vše, čeho s věkem dosáhly, ale i hledat a rozvíjet nové záliby. Je třeba docenit sebe sama, uvědomit si vlastní hodnotu a přijmout zodpovědnost za každé své rozhodnutí. Pečovat o zdraví a fyzickou kondici, stejně tak posilovat pouta s nejbližšími.

60+ Konfrontace s realitou

Na výši sebevědomí u žen po šedesátce působí celá řada faktorů. Může jít o přijetí nového, často nižšího, životního standardu na základě odchodu do penze – zároveň spojeného s nečekaně vyšším množstvím volného času. Dále pak se mohou začít projevovat vážnější nemoci a nepříjemné zdravotní komplikace. Z hlediska emocí je nejrizikovější nutnost vyrovnat se se smrtí rodičů či partnera.

Jak toto období zvládnout? Žijte přítomností

Důležité je osvojit si ve věku 60+ umění žít přítomností. Vychutnávat si naplno chvíle trávené s vnoučaty, kamarádkami i jen tak – sama se sebou. Pro zachování dobré kondice se vyplácí pravidelně cvičit tělo i mysl, nestagnovat ani fyzicky, ani mentálně. Sebevědomí podpoří také péče o zevnějšek a rozvíjení vlastního osobitého stylu adekvátního věku. Tolerantní, moudrý a optimistický přístup je cestou ke skvělým vztahům i životní spokojenosti.

Mít zdravé sebevědomí je důležité nejen pro kariéru, ale také osobní vztahy

Hodnotně prožít život a splnit si všechna přání je cílem snad každého člověka. Mnozí mají takové cíle, ale jen málokdo je dokáže bez problému uskutečnit. Někdy nestačí znalosti, často bývá problém v nás samých - především v nedostatku sebevědomí. Problém, se kterým se potýkají častěji ženy, se přitom dá snadno vyřešit.

Podívejte se, jak jste na tom se svým sebevědomím vy. Kratičký test vám může prozradit mnohé.

Test sebevědomí
Na každou otázku odpovězte ANO nebo NE. Buďte upřímná, berte v úvahu poslední období (2 až 3 měsíce, maximálně půl roku) života. Vybavte si konkrétní situace.
1. Mám často pocit viny nebo výčitky, že jsem se měla zachovat jinak?
2. Cítím se trapně nebo nepatřičně, když vyjádřím svůj názor, případně když jsem spontánní?
3. Mám problém říct NE? (Raději vyhovím druhému, abych se vyhnula pocitu viny, i když vím, že jsem radši měla odmítnout?)
4. Zraňuje a trápí mě kritika druhých?
5. Mívám velkou trému, když vystupuji před více lidmi?
6. Mám problém vyjádřit a obhájit svůj názor před lidmi, kteří smýšlejí odlišně?
7. Porovnávám se s druhými? (vzhled, vzdělání, úspěchy, majetek, zážitky, spokojenost)
8. Jsem často nerozhodná?
9. Mám komplikované a konfliktní vztahy s blízkými?
10. Jsem nespokojená s tím, jak vypadám? (váha, výška, vzhled)

Spočítejte si, na kolik otázek jste odpověděla ANO, za každé ANO si připočítejte 1 bod. Pokud jste se nemohla rozhodnut a odpověděla byste „jak kdy“, připočtěte si půl bodu.

Vyhodnocení

2 a méně bodů: Jste otevřená osobnost a pravděpodobně nežijete v ústraní. Jdete vlastní cestou bez toho, aby vás musel někdo postrkovat. Znáte svoje klady, svoji hodnotu. Patříte do malé skupiny lidí, jejichž vnější podoba je totožná s tou vnitřní. Uvědomujete si své schopnosti, slabiny i nedostatky. Lidé, kteří se chovají tak, jako by „snědli všechnu moudrost světa“, vás nezastraší. Pamatujte – nikoho nepodceňujte a nikoho nepřeceňujte! Ani sebe. Ke zdravému sebevědomí patří i zdravá pokora.

3-4 body: V běžném životě fungujete bez problémů. Přesto ve stresových situacích rozhodně potřebujete podporu ostatních. Pokud nejste závislá na pozitivním hodnocení druhých, je to v pořádku. Zamyslete se nad tím, jestli se přeci jen trochu nepodceňujete. Odpovězte si na otázku, na čem je postaveno vaše sebevědomí?

5–7 bodů: Nemáte o sobě nejlepší mínění. Často dáváte za pravdu druhým lidem a ne sobě, protože vám chybí potřebné sebevědomí. Každou kritiku zvenčí doslova vážíte na lékárenských vahách. Měla byste si konečně uvědomit, že nikdo není dokonalý a že ne každá kritika vaší osoby je oprávněná. Občas o sobě pochybujete a nerada zbytečně riskujete. Možná vám chybí odvaha a víra v sebe sama. Doporučujeme vám na posílení sebevědomí intenzivně pracovat. Nebojte se navštívit odborníka nebo specializovaný kurz, váš postup bude o to rychlejší. Zajímavé tipy najdete i v literatuře o budování zdravého sebevědomí a sebeúcty.

8 a víc bodů: Vaše sebevědomí potřebuje akutně posilnit. Nikdy není pozdě! Nestyďte se obrátit na odborníka (psychologa, psychoterapeuta, kouče). Na zvýšení sebevědomí se dá pracovat, cestou je sebepoznávání, přijetí sebe sama, sebeláska a sebeúcta. Netrpte v tichosti – požádejte o pomocnou ruku a věřte, že každému se dá pomoci, pokud projeví zájem! Vhodnější pro vás budou individuální konzultace.