Večerní pití kávy posouvá biorytmus

Novinky, sia

Obyčejný kofein by mohl cestovatelům pomoci překonávat nepříjemné příznaky pásmové nemoci, tzv. jet lag. Šálek kávy před spaním totiž podle nového průhzkumu posouvá cirkadiánní hodiny, tedy ty, které tělu diktují, kdy bychom měli jít spát a kdy se máme vzbudit.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Správné dávkování kofeinu by mohlo pomoci zmírnit nepříjemné příznaky a poruchy spánku.

Studie uskutečněná vědci z Univerzity v Boulderu ve státě Colorado ve spolupráci s Laboratoří molekulární biologie v britském Cambridge poprvé ukázala, že večerní dávka kofeinu posouvá vnitřní biorytmus člověka, který reguluje, kdy chodíme spát a kdy se probouzíme.

Výzkumný tým potvrdil, že množství kofeinu obsažené ve dvojitém espressu požitém tři hodiny před spaním vyvolalo 40minutové zpoždění ve 24hodinovém lidském biorytmu - cirkadiánních hodinách.

Testováni ve čtyřech situacích

Pro studii si výzkumníci najali pět osob, tři ženy a dva muže. Podrobili je testu trvajícímu 49 dnů ve Spánkové a chronobiologické laboratoři pod vedením Kennetha Wrighta.

Subjekty byly testovány ve čtyřech situacích: tlumené světlo a placebo, tlumené světlo a ekvivalent 200miligramové kofeinové tablety podle hmotnosti osoby, jasné světlo a placebo, jasné světlo a kofein.

„Pravidelně jsme odebírali vzorky slin každého účastníka k určení hladiny spánkového hormonu melatoninu, produkováného šišinkou (žláza v mezimozku), když k tomu dostane pokyn od hlavních mozkových hodin. Tyto hodiny se regulují podle denního světla a koordinují buněčné hodiny v celém lidském těle. Hladina melatoninu v krvi stoupá na začátku biologické noci a klesá na začátku biologického dne,“ objasnil Wright.

„Ti, kteří si vzali kofeinovou tabletku a byli v místnosti s tlumeným osvětlením, měli o 40 minut posunutý cirkadiánní rytmus ve srovnání s těmi, kteří si vzali placebo,“ shrnul Wright. Posun byl asi poloviční oproti tomu, který nastal u testovaných osob vystavených ostrému světlu po dobu tří hodin před usnutím.

Kromě toho vědci britské poloviny týmu pod vedením Johna O’Neilla použili „zpravodajské" geny, které rozsvítily buňky, když časoměrné geny naměřily změny způsobené kofeinem. Ukázalo se při tom, že kofein může zablokovat receptory neurotrasmiteru adenosinu, který běžně vyvolává spánek a tlumí vzruchy.

Zmírní poruchy spánku při zaoceánských letech

Studie ukázala, že pouhý pobyt v jasně osvětlené místnosti a světlo ve spojení s kofeinem zapříčinilo posunutí o 85, respektive i 105 minut.

Nebyly pozorovány významné rozdíly mezi kombinacemi tlumené světlo/kofein a jasné světlo/placebo. To by naznačovalo, že byl dosažen konečný „strop“ možnosti posouvání cirkadiánních hodin pomocí externích faktorů.

Výsledky studie tedy ukazují, že správné dávkování kofeinu by mohlo pomoci zmírnit nepříjemné příznaky a poruchy spánku, například po zaoceánských letech.

Během jiné studie uskutečněné před dvěma lety Wright a jeho výzkumný tým strávil týden v táboře ve Skalistých horách bez umělého osvětlení, dokonce bez svítilen. Cirkadiánní rytmus osmi lidí se automaticky zesynchronizoval s východem a západem slunce.