Hlavní obsah
Dovolte si prožít bolest ze ztráty milovaného člověka. Foto: Profimedia.cz

Jak se vyrovnat se smutkem z odchodu blízkého člověka

Jakkoli je smrt součástí života každého člověka, v poslední době do našich životů zasahuje více než obvykle. V souvislosti se šířením koronaviru rostou čísla nejen nakažených a vyléčených, ale rovněž i lidí, kteří buď přímo kvůli němu, nebo s přispěním tohoto viru zemřeli. Jak se obecně vyrovnat s odchodem blízkého člověka?

Dovolte si prožít bolest ze ztráty milovaného člověka. Foto: Profimedia.cz
Jak se vyrovnat se smutkem z odchodu blízkého člověka

Vyrovnat se se smrtí blízkého člověka - z rodiny, nebo dobrého kamaráda - je vždy velmi těžké. Konkrétní návod, jak se k tomu „postavit”, neexistuje, je ale známo, co není radno dělat - držet v sobě negativní emoce.

Dovolte si být smutní, otevřeně truchlit. Pokud to neuděláte, uškodíte sami sobě. Čím déle v sobě budete negativní emoce držet, o to více škody pravděpodobně napáchají.

Dá se zármutek a žal ze ztráty blízkého člověka vůbec nějak popsat? Podle odborníků z americké Kliniky Mayo se jedná o „silný, mnohdy až nadměrný příliv emocí ze tráty někoho blízkého”. Je tak jasné, že vyrovnat se s tímto náporem není snadné. Jak na to?

Zpomalte a dovolte si „pocity”

V době jakéhokoli zoufalství je pro mnohé snazší podobné pocity přebít prací a zaměstnáváním se. Tak ale k uzdravení nedojde. Zkuste proto zpomalit a dovolit si truchlit, nebojte se ukázat smutek. Rovněž si, pokud možno, najděte vhodné místo, kde budete moci truchlit. Nebojte se slz a melancholie.

Nebojte se přijmout podporu

V době zármutku je také vhodné nebát se přijmout nabízenou pomoc - od kolegů, rodiny či přátel. Rovněž je také vhodné se nebát o pomoc požádat, pokud budete cítit potřebu.

Sdílejte společné příběhy

Jednou z „nejsilnějších” cest, jak oslavit život a důležitost zapojení dotyčného ve vašem životě, je sdílení společných příběhů. Je to jeden z kroků, který vám pomůže se pohnout dál.

Vypište se 

Pokud rádi píšete, zkuste se ze svého smutku částečně vypsat. Je to rovněž dobrý způsob, jak prozkoumat charakter vztahu s osobou, která odešla. Forma psaní je zcela na vás - může jít o příběh, vyprávění nebo třeba i dopisy, které budete zemřelému adresovat.

Každý den jeden malý krok

Proces uzdravování z odchodu milovaného člověka je postupný, nic nelze uspěchat. Zaměřte se na to, abyste udělali každý den jeden malý krůček kupředu, nic neuspěchejte. Jeden den se můžete sejít s přáteli a povídat si, jiný si pustit oblíbený film, jindy jít na procházku a přemýšlet.

Nezapomínejte na své oblíbené místo

Máte svou oblíbenou kavárnu, kde dobíjíte baterky, nebo romantické místo v parku, v lese? Pokud ano, nezapomínejte na něj a čas od času ho navštivte a nasajte z něj pozitivní energii.

Zkuste něco nového 

Po smrti milovaného člověka může mnohé najednou vypadat jako rutina. Zkuste proto něco nového - zaveďte pravidelné setkávání s přáteli, vyzkoušejte nějaký nový druh cvičení, zajděte si pravidelně každý měsíc na masáž. Jednoduše zkuste najít cokoli, co váš život naplní radostí.

Naučte se mít rádi sami sebe

Pamatujte, že jste sami sobě nejlepším přítelem. Nezapomínejte proto i na péči sami o sebe. Pravidelně a zdravě se stravujte, dostatečně odpočívejte, vyhraďte si čas sami pro sebe, čtěte, dělejte cokoli, co vás potěší a inspiruje. Tím svému srdci, tělu i mysli dodáte novou energii a naději.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků