Hlavní obsah
Lodšě s kontejnery čekající na vylodění v přístavu Long Beach v Kalifornii Foto: Alan Devall, Reuters

Námořní přeprava zboží kolabuje. Přístavy jsou zahlcené, lodě trčí v obřích zácpách

Situace v námořní přepravě se každým dnem zhoršuje. Přístavy jsou zahlcené, tvoří se kontejnerové zácpy a před přístavy čekají plně naložené lodě v předlouhých frontách na povolení, aby mohly vplout, napsal server týdeníku Focus. Dodavatelé varují, že současná zoufalá situace se bude zhoršovat a hrozí, že se nedostatek zboží projeví na vánočním trhu.

Lodšě s kontejnery čekající na vylodění v přístavu Long Beach v Kalifornii Foto: Alan Devall, Reuters
Námořní přeprava zboží kolabuje. Přístavy jsou zahlcené, lodě trčí v obřích zácpách

Nynější přepravní katastrofu odstartovala uzavírka čínských přístavů kvůli koronaviru a situaci dorazila na začátku března nehoda v Suezském průplavu, kdy jedna z největších nákladních lodí světa Ever Given uvízla v průplavu a zablokovala tento klíčový dopravní uzel na šest dní. Globální obchod tak byl totálně paralyzovaný.

Nákladní lodě, které se během roku nahromadily, dorazily do hlavních světových přístavů najednou. Například před přístavem Long Beach u amerického Los Angeles čekalo během září na vyložení nákladu více než 50 lodí s 500 000 kontejnery.

Bude se to jen zhoršovat. Globální dodavatelské řetězce na to nejsou stavěny. Všechno se hroutí.
Brian Burke, ředitel společnost SEKO Logistics

„Devět našich plavidel v současné době čeká na povolení, aby mohly vplout do přístavu v Rotterdamu,“ říká Kawus Khederzadeh, generální ředitel dceřiné společnosti Rethmann Contargo.

Mnozí dovozci si stěžují, že když už jsou kontejnery z lodí konečně vyložené, nemohou je dostat z přístavů v Rotterdamu nebo Hamburku. Přetížená je totiž nejen vykládka v přístavech, ale také kamionová doprava a železnice.

Odborníci varují, že se současné problémy projeví v zásobování předvánočního trhu. Deník Handelsblatt cituje Olivera Guttmanna, dovozce pro maloobchody. Tvrdí, že některé zboží nebude dopraveno včas a v plném rozsahu.

Kvůli problémům s dodávkami zboží se mnoho společností pokouší objednávat své zboží s velkým předstihem, aby si vytvořily zásoby. Jak uvádí Wall Street Journal, například obchody s potravinami už nyní plní své sklady na Den díkůvzdání, který se slaví na konci listopadu. Tím se však současný problém jen zhoršuje.

„Bude se to jen zhoršovat. Globální dodavatelské řetězce na to nejsou stavěny. Všechno se hroutí,“ řekl Brian Bourke ze společnosti SEKO Logistics deníku Washington Post.

Fronty a problémy s dodávkami stojí obchodníky obrovské peníze, které se logicky promítnou v koncových cenách zákazníků.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků