Hlavní obsah

Korea vyvinula a koupila vrtulníky za 260 miliard, nedají se používat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Soul

Jihokorejské vojenské vrtulníky KUH-1 Surion nejsou letuschopné, protože nemají ochranu proti bleskům, odmrazovací zařízení a jejich motory postrádají certifikaci. V neděli to podle agentury Jonhap uvedl dozorčí Auditorský a inspekční úřad (BAI). Armáda přitom za ambiciózní program vývoje vlastních vrtulníků zaplatila 1,29 biliónu wonů, tedy 260 miliard korun. Armáda si jich dosud pořídila 62 kusů a celkem jich má dostat 245.

Foto: Profimedia.cz

Jihokorejské vrtulníky Surion

Článek

U vrtulníků úřad zjistil ještě další pochybení, mimo jiné z nich uniká voda.

Úřad současně požaduje vyšetření šéfa výzbrojního úřadu DAPA Čchanga Mjunga a dva další vysoké úředníky včetně šéfa Korejského vrtulníkového programu kvůli možné ztrátě důvěry. Čchang loni v prosinci oznámil, že vrtulníky Surion jsou schopné operační služby, i když nesplnily požadavky na letuschopnost. BAI proto požaduje jejich odvolání.

Auditorský úřad také Čchangovi nařídil, aby se dodávky vrtulníků zastavily, než se problémy s nimi vyřeší. Výzbrojní úřad by měl též podat žalobu o náhradu škody na výrobce strojů, společnost Korea Aerospace Industries (KAI), která je jediným podnikem leteckého průmyslu v zemi.

Problémy ve službě

Jižní Korea vložila do vývoje vlastních vrtulníků od roku 2006 celkem 1,29 biliónu wonů. O vývoji bylo rozhodnuto v roce 2005, o rok později se rozhodlo, že stroje vyvine a vyrobí KAI s pomocí evropského výrobce Eurocopter (nyní Airbus Helicopters). Projekt byl oficiálně splněn v červenci 2012, když byl stroj schválen pro bojové nasazení.

Ve službě ale stroje provázely značné problémy, na počátku roku 2015 jeden vrtulník havaroval a další dva nouzově přistály, když jim selhaly motory.

Od října 2015 do března 2016 DAPA provedla sérii testů v Michiganu, které byly zaměřeny na schopnost operací ve vlhku a za mrazu, vrtulníky ale nesplnily 29 ze 101 požadavků.

Podezření na korupci

Poté DAPA rozhodla, že se vrtulníky nebudou dále odebírat, to však bylo zrušeno, když KAI vloni v říjnu oznámil, že problémy vyřeší do půlky roku 2018, přestože nebyly odstraněny ani potíže s námrazou.

Prokuratura už v pátek podnikla razii v kancelářích KAI kvůli podezření na korupci.

Jížní Korea se v novém tisíciletí rozhodla dosáhnout maximální nezávislosti v oblasti zbraní. Vyvinula vlastní velmi pokročilé tanky a společně s Lockheedem nadzvuková cvičná letadla T-50 Golden Eagle. Pokusila se také získat technologii potřebnou pro vrtulníky.

Dvoumotorové stroje Surion mají nahradit zastarávající lehké vrtulníky Bell UH-1H a MD Helicoptres (Hughes) MD 500. Zařazeno jich má být do výzbroje různých složek armády a policie skoro 300.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám