„Boeing dokončuje vývoj předem ohlášeného updatu softwaru a revizi výcviku pilotů, která bude zaměřena na chování systému řízení letu MCAS v případě, že reaguje na chybné údaje ze senzorů,“ uvedl výrobce.

Nový software slíbil koncern Boeing svazu pilotů společností Southwest a American Airlines už po loňské havárii verze MAX-8 v Indonésii, ale od té doby se nic nedělo, ačkoli bylo v USA evidováno pět stížností pilotů na ovladatelnost stroje.[celá zpráva]

Data z černých skříněk etiopského boeingu ukazují podobnost s havárií v Indonésii

V případě indonéské havárie se podezření zaměřilo na stabilizační systém MCAS, jímž je varianta MAX-8 vybavena. Ten má na starosti vyrovnat nos letadla, pokud by se příliš zvedl a hrozila by ztráta vztlaku. V letadle byl použit, protože se po montáži nových motorů posunulo těžiště dozadu.

Video

Expirované video

Tisíce lidí se v Addis Abebě rozloučily s oběťmi letecké havárie (zdroj: Reuters)

Problémem systému MCAS je, že závisí na údajích ze snímače úhlu náběhu. Pokud snímač neposkytuje správné údaje, systém MCAS bude stlačovat nos letadla dolů, i když boeing letí rovně. A to se zřejmě stalo v Indonésii, kde zkoumání havárie ukázalo, že snímač úhlu náběhu špatně fungoval a posádka zápolila s řízením letadla, aby ho udržela ve vodorovném letu.

Školení pilotů na nový systém Boeingu trvalo necelou hodinu. A bylo on-line

Data z černé skříňky z etiopského vraku ukázala, že i u tohoto boeingu těsně po startu prudce kolísala rychlost a výška. Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví už stáhl data z černých skříněk ze zříceného letounu etiopských aerolinek.

Etiopská ministryně dopravy řekla, že první analýza dat ukazuje „jasnou podobnost” s havárií letounu téhož typu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu. Předběžná zpráva o výsledcích vyšetřování má být hotová do 30 dnů. [celá zpráva]

Při neštěstí v Etiopii zemřelo 157 lidí z 35 zemí světa. [celá zpráva]