Parník postavily loděnice Krasnoje Sormovo v roce 1934 ve městě Nižnij Novgorod. Tamní správa prý zvažovala koupi, ale rozmyslela si to. Plavidlo přitom údajně vzniklo jako „osobní parník“ pro tehdejšího sovětského vůdce Josifa Stalina, i když není jisté, že se na něm nakonec skutečně plavil.

Využívaly ho ale jiné sovětské špičky stalinské éry jako Lavrentij Berija, Lazar Kaganovič, Anastas Mikojan, Grigorij Ordžonikidze či Vjačeslav Molotov. Po nich pak později další mocenská garnitura, konkrétně Nikita Chruščov a Leonid Brežněv.

V 50. letech minulého století parník využívala ministerstva a VIP klienti ze státních resortů. Podle provozovatelů stroj dosud nabízí jedinečnou atmosféru „sovětského přepychu“, ale je vybaven také pro pohodlnou plavbu nezbytnými moderními atributy.

Z VIP plavidla drahé břemeno

Loď je 69 metrů dlouhá a 13 metrů široká, vyvinula rychlost až do 30 kilometrů za hodinu. V roce 2000 byl zrekonstruován interiér, byl vyměněn motor a navigační systém a moskevská plavba plavidlo provozovala jako výletní parník pro 130 cestujících a 19 členů posádky.

Poslední čtyři roky je ale loď v provozu především jako plovoucí restaurace. Roční výdaje na údržbu přitom prý dosahují až 20 miliónů rublů, zatímco zájem o loď navzdory pestré historické minulosti není valný. Podle expertů je v Rusku teď poptávka hlavně po luxusnějších plavidlech…