Hlavní obsah

Zmizelý boeing provedl bojový manévr, nízkým letem se vyhnul radarům

Novinky, fia

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kuala Lumpur

Pohřešovaný letoun Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines krátce po přerušení kontaktu s dispečinkem a změně své trasy sestoupil do letové hladiny pět tisíc stop, tedy pouhého jeden a půl kilometru, možná ještě níž. Let v malých výškách provádějí zkušení bojoví piloti jako manévr, kterým se mohou vyhnout radarům.

Foto: Tomasz Bartkowiak, Reuters

Poslední snímek zmizelého Boeingu 777 Malaysia Airlines z letošního února zachycuje stroj nad územím Polska.

Článek

Vyšetřovatelé řekli malajsijskému deníku The New Straits Times, že stroj mohl přeletět Bengálský záliv ve velmi nízké letové hladině, čímž se vyhnul radarům několika států. Vojenský radar by ho při takovém letu zachytil jen jako pouhé bliknutí na obrazovce.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Umělci na Filipínách vytvořili obraz zmizelého malasijského letadlaVideo: Reuters

Vyšetřovatelé jsou přesvědčeni, že osoba ovládající letoun, ať už to byl kdokoliv, prováděla právě tento manévr označovaný jako „terrain masking“, tedy maskování terénem, kdy pilot využívá členitosti krajiny k odrazu radarového signálu a tím se vyhýbá zachycení. Tuto techniku používají piloti vojenských stíhaček, aby mohli nepozorovaně zamířit na cíl.

Foto: David Ryneš, Yahoo Maps

Oblast, kam až mohl doletět Boeing 777 malajských aerolinek z místa a odkud se naposledy ohlásil.

Není obvyklé, aby se takto nízký let prováděl s letadlem tak velkých rozměrů, jako je Boeing 777. Vyšetřovatelé trvají na tom, že stroj na letu MH 370 klesl do výšky pět tisíc stop nebo možná ještě níž, aby se vyhnul civilním radarům. Letoun proto musel letět výrazně nižší rychlostí, která odpovídá této letové hladině.

„Vše v pořádku” zaznělo až po odpojení systémů

Malajsijské letadlo zmizelo před týdnem cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, podle dosavadních poznatků někdo změnil jeho směr a záměrně odpojil jeho komunikační a identifikační zařízení. V pondělí vyšlo najevo, že k poslednímu kontaktu posádky s řídicí věží, kdy posádka ujišťovala dispečery, že je vše v pořádku, došlo až poté, co byly sledovací systémy ručně vypnuty. [celá zpráva]

BEZ KOMENTÁŘE: Bezpečnostní kamera zachytila na letišti piloty ztraceného letadla

Po přerušení kontaktu se kurz letounu obrátil prudce na západ do koridoru pro lety na Blízký východ. Stroj po obrátce vystoupal do maximální výšky, zřejmě aby se vyhnul případné kolizi. Poté ovšem podle vyšetřovatelů klesl na kriticky nízkou letovou hladinu.

Premiér: Nemusel to být jen únos

"Navzdory zprávám z médií, že letadlo bylo uneseno, bych chtěl vyjasnit, že stále vyšetřujeme všechny možné příčiny, které mohly vést ke změně směru MH 370," prohlásil v neděli malajsijský premiér Najib Abdul Razak.

Policisté ovšem v souvislosti s pravděpodobným únosem stroje prohledávali dům kapitána ztraceného letadla. [celá zpráva]

Nepochybné podle premiéra je, že Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě zachytily vojenské radary v oblasti indického souostroví Andamany a Nikobary. Stalo se tak téměř hodinu poté, co stroj zmizel z civilních radarů o několik stovek kilometrů dále na východ. Satelity naposledy zachytily letadlo o dalších šest hodin později, uvedl Najib.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám