Hlavní obsah

Trosky airbusu Air France, který se zřítil do Atlantiku, se podařilo lokalizovat

Paříž
Aktualizováno

Francouzští vyšetřovatelé lokalizovali části letounu společnosti Air France, který v roce 2009 spadl s 228 lidmi do Atlantiku. Oznámil to v neděli francouzský úřad pro letecké vyšetřování (BEA).

Foto: Reuters

Záchranáři vytahují trosky zříceného airbusu.

Článek

Při pátracích akcích v oceánu byly v posledních dvaceti čtyřech hodinách lokalizovány trosky letadla A330-203, uvedl BEA. Objevila je posádka hlubinného záchranného plavidla Alucia.

BEA zahájil čtvrtou etapu pátrání po troskách letounu 25. března. Pátrání vyšlo na 12,5 miliónu dolarů, což je v přepočtu 212 miliónů korun. Předchozí etapy, které vyšly na 28 miliónů dolarů, nebyly úspěšné.

Po havárii byly z moře vyloveny jen některé části stroje a těla padesáti pasažérů. Trosky se nacházely na ploše o průměru 90 kilometrů asi 400 kilometrů od brazilských břehů. [celá zpráva]

Oblast, kde jsou trosky letounu, je poměrně koncentrovaná, řekl ředitel BEA. Podařilo se například najít kousky motoru nebo křídel. Plavidlo Alucia trosky vyfotografovalo, úřad by měl během pondělí některé fotografie zveřejnit.

Vyšetřovatelé doufají, že najdou také černé skříňky, které zachycují konverzaci pilotů a mohly by příčinu neštěstí pomoci objasnit.

Příčina tragédie, kterou nikdo na palubě letounu nepřežil, zůstala nevysvětlena. Spekuluje se jen o možném podílu vadných pitot-statických trubic na měření rychlosti nebo výškoměrů.  U havarovaného stroje Air France udávaly jednotlivé rychloměry různé hodnoty rychlosti. I tuto závadu ohlásil systém automatického hlášení chyb těsně před pádem stroje, mohla to být i hlavní příčina tragédie.V Evropě i v Americe úřady nařídily po nehodě vyměnit sondy od společnosti Thales. [celá zpráva]

Roli by mohla hrát i bouře, kterou stroj prolétal asi deset minut před havárií. Vítr v ní měl rychlost přes 100 kilometrů v hodině.

Neštěstí je považováno za nejhorší katastrofu společnosti Air France za dobu její existence.

Měření rychlosti letadel
Měření rychlosti letadla je velmi obtížné, protože stroj se pohybuje v různých výškách, kde panuje různý tlak. Využívá se k němu tzv. pitot-statická trubice. Naměřené hodnoty se ale musejí poopravit o přístrojovou odchylku a o polohovou odchylku, neboť trubice bývá ovlivněna jinými částmi letadla, a o vliv stlačitelnosti vzduchu.
Při měření se porovnává celkový tlak se statickým tlakem v dané výšce. Průhyb membrány, který je úměrný kinetickému tlaku a tím i rychlosti, udává rychlost.
Airbus A330 má tři pitot-statické trubice napojené na počítačový systém.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám