Hlavní obsah

Polští piloti mohli do poslední chvíle zabránit havárii stroje s prezidentem

Novinky,
Moskva
Aktualizováno

Ruský expert zkoumající příčiny nehody polského Tupolevu Tu-154, na jehož palubě zahynulo 96 lidí včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského se ženou, dospěl k závěru, že piloti mohli havárii do poslední chvíle zabránit. Když se rozhodli stoupat, protože byli příliš blízko země, neměli přitom zatáčet. Ve středu to uvedla RIA Novosti.

Článek

Podle experta to plyne z rekonstrukce přistávacího manévru i analýzy záznamů černých skříněk včetně té zachycující komunikaci v kabině. Sdělil, že piloti měli do poslední chvíle šanci se střetu se zemí vyhnout, ale udělali osudovou chybu.

Kapitán se bez ohledu na informace o špatné viditelnosti nad letištěm Severnoje rozhodl přistát. Ve chvíli sestupu za silné mlhy se přesně trefil na osu vzletové a přistávací dráhy. Posádka ale zjistila, že se nenachází v bodu přistání. Byli o několik set metrů před ním.

„V tu chvíli udělal velitel posádky osudnou chybu. Zapnul forsáž a začal nabírat výšku. Současně se z neznámých důvodů stroj zakymácel a nahnul doprava. Křídlem přitom zavadil o vrcholky stromů a přestal být ovládaný," uvedl expert a vysvětlil, co pilot dělal.

Podle něj neměl pilot současně zatáčet a stoupat. Kdyby jen zapnul přídavné spalování a stoupal přímo, vyhnul by se střetu se zemí.

Záznamy z černých skříněk současně potvrzují, že motory byly v pořádku, takže tento manévr byl možný. Letadlo nehořelo, vzňalo se až po dopadu.

Odmontoval někdo naváděcí zařízení?

Komentátorka Rádia Echo Moskvy Julija Latyninová uvedla ve svém komentáři v listu The Moscow Times, že na letišti nemuselo být stejné naváděcí zařízení, jaké tam bylo o tři dny dříve, když na něm přistával ruský premiér Vladimir Putin a jeho polský protějšek Donald Tusk. Letěl s ním stejný pilot Arakdiusz Protasiuk.  [celá zpráva]

Pro ně bylo kvůli zvýšení bezpečnosti ve Smolensku instalováno speciální navigační zařízení. Je možné, že bylo odstraněno, ještě než Kaczyńského letoun přistával, napsala Latyninová bez ověření této informace a upřesnění typu naváděcího zařízení. Doposud se nikdy neuvádělo, že by na letišti bylo takovéto zařízení instalováno. [celá zpráva]

Šetření na místě katastrofy nadále pokračuje. Mnohé úlomky stroje jsou hluboko v půdě, což ukazuje, jak silný byl náraz. Nalezeno tam bylo 12 fragmentů těl a také sedm pistolí členů Kaczyńského ochranky i cennosti. Ty mají být předány polské straně.

Kde jsou tajné dokumenty?

V polském tisku se také objevily spekulace, že na místě mohly být i tajné dokumenty, které se dostaly do rukou Rusů. Zatím se prověřuje, zda si někdo z polských představitelů takové dokumenty s sebou na palubu vzal.

Reklama

Výběr článků

Načítám