Hlavní obsah

Poláci museli kvůli dálnici stěhovat 450tunový bunkr

Právo, mcm

Všichni byli překvapeni, když stavitelé na trase nově budované dálnice u severopolských Witramowic narazili na starý bunkr z let 1938–9. Protože památkáři nedovolili pevnůstku zlikvidovat, museli stavbaři betonový blok o váze 450 tun vykopat a přesunout na jiné místo.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

Příprava na unikátní stěhování trvala skoro rok. Nejtěžší byly poslední dva měsíce. „To jsme smontovávali asi osmdesátitunovou ocelovou klec, v níž měl být bunkr přestěhován. Postavili jsme i přístupovou komunikaci pro dva jeřáby, bez nichž by se stěhování na místo 50 metrů od původního stanoviště nedalo provést,“ řekl listu Gazeta Wyborcza Marcin Zalewski, jenž unikátní operaci řídil.

Vyzvednutí betonové obludy proběhlo tento čtvrtek a bylo překvapivě rychlé. „Při stavbě stadiónů na Euro 2012 jsme už přenášeli těžší kusy,“ komentoval to jeden z inženýrů.

Vlastní přesun bunkru však trval několik hodin. Zmíněné dva silné jeřáby se s betonovým nákladem sunuly opatrně centimetr za centimetrem na vyhrazené místo. Časově náročné bylo i přesné usazení na nové železobetonové základy, aby se bunkr nebortil.

Stálo to milióny

Náklady na celou operaci nebyly malé – odhadují se na dva milióny zlotých (asi 13 miliónů korun). Jiný způsob řešení, totiž vybudování obchvatu okolo bunkru, by však byl až desetkrát dražší – nejen kvůli prodloužení silniční trasy, ale i proto, že rychlostní tah by se přiblížil k obytným domům, a musely by se stavět protihlukové bariéry.

Bunkr typu SP 96 byl součástí stokilometrové obranné linie vybudované u severopolského města Olštýn v době, kdy území patřilo Německu. Bylo možné ho vyzbrojit těžkým kulometem nebo protitankovým dělem, posádku tvořilo až dvanáct mužů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám