Hlavní obsah

Pilot letadla s hokejisty přitahoval páku a přitom se opřel do brzd

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moskva

Příčinou zářijové letecké havárie u severoruské Jaroslavle byla chyba pilota, který při startu stroj mimoděk přibrzdil. Podle pondělního vydání ruského listu Kommersant to vyplývá z ukončeného vyšetřování.

Foto: Profimedia.cz

Jeřáb zvedá zadní část zničeného letadla u Jaroslavle.

Článek

Podle Kommersantu vyšetřovatelé očividně dospěli k závěru, že za havárii může pilot Andrej Solomencev, který při startu mimoděk sešlápl brzdový pedál.

Když se pokusil odpoutat stroj od země a přitáhl řídící páku, do brzdových pedálů se naplno opřel. Bezděčné brzdění při startu není podle komise u letounů Jak-42 zcela neobvyklý jev.

Konstruktéři Jaku-42 předpokládali, že nohy pilotů budou za letu spočívat na podlaze, nikoli na opěrce jako u Jaku-40. V řadě případů se ale stávalo, že piloti ze zvyku pokládali nohy na neexistující podložku. Podle zjištění vyšetřovací komise za takových okolností docházelo a stále dochází k bezděčnému brzdění u posádek navyklých na řízení starších Jaků-40. Letečtí inspektoři o tomto jevu podle Kommersantu nevěděli, protože takzvané černé skříňky přibrzďování při startu neregistrují.

Piloti se dosud se situací vždy vyrovnali zvýšením tahu motorů, které přemohly brzdnou sílu působící proti nim. Energičtěji rovněž při startu zvedali přední část letounu od ranveje.

Chyb udělali více

Hlavní pilot jaroslavlského Jaku Solomencev nalétal na starších strojích Jak-40 na 5000 hodin, druhý pilot Igor Ževelov přesedl do novějších "dvaačtyřicítek" teprve nedávno, uvádí list. Oba při startu zaujali "obvyklé" pozice s nohama na pedálech. V kritické chvíli se navíc dopustili řady dalších chyb. Podcenili váhu letounu, který kromě plných nádrží paliva nesl i dvě tuny hokejové výstroje, a startovali s rychlostí 190 kilometrů v hodině, nikoli 210, jak bylo třeba. Jeden z pilotů při startu navíc posunul knipl od sebe, místo aby ho držel v neutrální poloze.

Nic z toho by ale katastrofu nezpůsobilo, tyto chyby by - jak tomu bylo i v řadě jiných případů - bylo možné snadno kompenzovat silnějším tahem motorů a energickým odpoutáním stroje od země. Přední kola podvozku ale začala pod brzdným tlakem vibrovat kvůli nerovnostem na startovací dráze a vinou opotřebování podvozku. Otřesy přinutily pilota pokusit se zvednout letadlo ještě dříve, při rychlosti kolem 185 kilometrů v hodině. Za takových okolností se ale kola podvozku od země neodpoutala.

Definitivní výsledky vyšetřování mají být zveřejněny tento týden.

Letecké neštěstí na jaroslavlském letišti Tunošna připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám