Odolný enzym NDM-1 se může vyskytnout také u nebezpečných variací bakterie E.coli. Foto: Profimedia.cz

Do Británie se dostala bakterie odolná proti nejsilnějším antibiotikům

V těle asi padesátky lidí ve Velké Británii se objevila bakterie s enzymem odolným i vůči nejsilnějším antibiotikům. Experti ji zaznamenali u lidí, kteří se vrátili z Indie a Pákistánu. Odborníci v časopise Lancet varovali před možným rozšířením a vniknutím tohoto enzynmu do jiných, mnohem nebezpečnějších bakterií, což by ohrozilo či úplně znemožnilo léčbu tuberkulózy a dalších chorob.

Do Británie se dostala bakterie odolná proti nejsilnějším antibiotikům

Bakterii produkující enzym NDM-1 do Británie zavlekli lidé, kteří v Indii a Pákistánu v uplynulém roce podstoupili většinou kosmetický zákrok.

Podle stanice BBC už výskyt zaznamenali i v USA, Kanadě, Austrálii a Nizozemsku. Vůbec poprvé byl odhalen před dvěma lety ve Švédsku. V Británii se nákaza přenesla z člověka na člověka.

Nebezpečí enzymu NDM-1 spočívá v tom, že se může dostat do různých jiných bakterií, například nebezpečných variací E.coli, přičemž je "naučí" odolnosti i vůči nejúčinnějším antibiotikům.

Obavy panují z brzkého výskytu u bakterií, které už jsou vůči některým antibiotikům rezistentní. V budoucnu by mohlo být problémem léčit třeba tuberkulózu a další choroby.

Vědci varovali, že ačkoliv je případů v Británii jen asi pět desítek, mohla by se zaznamenaná bakterie či jen enzym rychle rozšířit po světě. Vyzvali k přísnému monitorování a vývoji nových léků. Šíření nákazy podle nich zabrání standardní, ovšem důsledná hygiena.