Hlavní obsah
Zuzana Čaputová Foto: Petr David Josek, ČTK/AP

Slováci si v sobotu ve druhém kolem volí prezidenta. Podle průzkumu je jasnou favoritkou právnička a liberálka Zuzana Čaputová (45). Protikandidátovi, eurokomisaři Maroši Šefčovičovi (52), připisuje průzkum o dvacet procent menší podporu.

Zuzana Čaputová Foto: Petr David Josek, ČTK/AP
Čaputová už sahá po klice paláce

Slováci si tak poprvé mohou zvolit ženu do prezidentského paláce. Problém je jen v tom, že průzkum zveřejnila média předminulý čtvrtek a další sondy po 21. březnu slovenské zákony nepřipouštějí.

Řada voličů si proto klade otázku, zda závěrečná část kampaně mohla přinést zvrat v preferencích a zda může Šefčovič, kterého podporuje nejsilnější vládní strana Směr-sociální demokracie, přece jenom uspět.

Maroš Šefčovič

Foto: Martin Mikula, ČTK

Malé šance

Politologové tomu nedávají velkou šanci. Dá se říct, že tuto možnost považují spíš za hypotetickou. „Šefčovič musí kromě elektorátu Směru oslovit i další voliče. Před pěti lety se to nepodařilo Robertu Ficovi, proto je sporné, zda se to podaří Šefčovičovi,“ říká politický geograf Tibor Madleňák. V roce 2014 totiž podnikatel z Popradu Andrej Kiska (56) porazil předsedu nejsilnější poltické strany o celých dvacet procent.

První kolo jasně pro kandidátku
Zuzana Čaputová získala v prvním kole 40,57 procenta hlasů. Z druhého místa postoupil Maroš Šefčovič s 18,66 procenta hlasů. Podle průzkumu by ve druhém kole mohlo Čaputovou podpořit 60,5 procenta voličů. Zisk Šefčoviče ve druhém kole odhadl průzkum na 39,5 procenta hlasů.

Politolog Ján Baránek upozorňuje, že oba kandidáti se pokusili oslovit stoupence uchazečů, kteří neuspěli v prvním kole. „Nedovedu si představit, že například voliči Mariana Kotleby, jenž si připsal deset procent, půjdou volit Čaputovou, a problém mají i se Šefčovičem,“ říká Baránek, který označil oba kandidáty za levicové.

Za poněkud méně vyhraněné považuje voliče dalšího neúspěšného kandidáta, Štefana Harabina (61), který dosáhl v 1. kole na 14 procent hlasů. Většinu z nich by podle politologů mohl převzít Šefčovič.

Podle Václava Hřícha, šéfa agentury Ako, změnu preferencí mohl způsobit jen obrovský morální problém před druhým kolem. „Ten se neobjevil, tak je asi rozhodnuto,“ připustil.

Nekonfl iktní kampaň

Čaputová vedla po celou dobu nekonfliktní kampaň, jen občas musela reagovat na útoky. Objevily se například pochybnosti o její koncipientské praxi a o podnikání jejího bratra. „Tehdy neplatila omezení pro výkon koncipientské praxe mimo sídla advokátské kanceláře ani povinnost ohlásit výkon živnosti během koncipientské praxe,“ reagovala.

Výpady vůči bratrovi označila za součást snahy očernit ji.

Šefčovič se před druhým kolem voleb přestal objevovat ve Ficově společnosti. Kampaň před prvním kolem přitom absolvoval téměř výlučně na oslavách Mezinárodního dne žen, které po celém Slovensku organizovala právě strana Směr a moderoval je právě Fico. Po zisku 18 procent v prvním kole Šefčovičův štáb pochopil, že si tím ublížil, a pokusil se odstřihnout od Směru.

Na transparentním účtu mu však poslední den kampaně přistálo 230 tisíc eur (téměř šest milionů korun) právě od Směru.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků