Astronomové objevili tři desítky nových planet

Novinky, pst

Celkem 32 planet objevili astronomové za hranicemi Sluneční soustavy u cizích hvězd. Tělesa ve velikostech od pětinásobku Země po desetinásobnou velikost Jupiteru potvrzují, že u cizích hvězd je plno planet a s počtem roste i pravděpodobnost, že někde vznikl podobně jako na Zemi život.

Foto: Reuters

Vizualizace jedné z objevených exoplanet, která je šestkrát větší než Země.

Nové planety přibyly na seznam díky analýze údajů z citlivého zařízení na teleskopu na Jižní evropské observatoři v chilském La Silla.

"Z našich závěrů tak vyplývá, že přinejmenším kolem 40 procent hvězd podobných Slunci obíhají i menší planety. Je to opravdu důležité, protože to znamená, že menší planety se dají najít prakticky kdekoli," uvedl Stephane Udry z univerzity v Ženevě.

Důležité podle něj také je, že existenci planet předpověděly modely, načež je vědci skutečně našli. A modely předvídají existenci mnohem většího počtu malých, Zemi podobných planet. V současnosti už je na seznamu cizích planet 400 těles.

K objevu planet na observatoři La Silla byla opět použita metoda nepřímé detekce, která je založena na měření výchylek při pozorování hvězd. Tentokrát však pozorovatelé využili nové zařízení - supercitlivý spektrometr.