Deník Blikk uvedl, že ze záznamu je jasné, že pasažéři lodě zaregistrovali blízkost jiného plavidla dříve než ukrajinský kapitán Vikingu Sigyn. „Ve vyšetřování to může být rozhodující důkaz, že posádka měla ve chvíli havárie vypnutý alarm, který ji měl upozornit na nebezpečné přiblížení se k jiné lodi,“ píše Blikk.

Hlasy těsně před nárazem:
Pět minut a 38 vteřin po deváté hodině večerní ženský hlas: „Proboha! Loď!“
Po dalších třech vteřinách mužský hlas: „Loď! Loď!“
Ženský hlas: „Narazili jsme do lodě!“
Mužský hlas: „Cože?“
Po další minutě hlas z vysílačky: „Člověk ve vodě u Markétina ostrova,“ a opakující se hlas z vysílačky: „Převrhla se loď, převrhla se loď“.

Systém Voyage Data Recorder (VDR) zaznamenal všechny navigační údaje i hlasy, které upozorňovaly na nehodu. „Na záznamu zní zoufalé hlasy v angličtině, němčině a ruštině,“ píše Blikk. Záznam rovněž usvědčuje kapitána lodě Viking Sigyn, že neinformoval posádku Mořské panny o svém záměru předjíždět. Na radaru bylo přitom už minutu a půl před nárazem vidět, že vyhlídková loď je příliš blízko.

Loď, která způsobila tragédii na Dunaji, měla vypnutý výstražný systém

Zsolt Sógor, právní zástupce společnosti, která provozovala loď Mořská panna, začátkem týdne potvrdil, že loď Viking Sigyn měla vypnutý alarm, který měl kapitána upozornit na blízkost jiného plavidla. Výstražný systém je napojený na radar a v případě přiblížení se k jiné lodi vydává silný zvuk.

Okamžik srážky lodí zachycený bezpečnostní kamerou

Okamžik srážky lodí zachycený bezpečnostní kamerou.

FOTO: MTI

„Tento systém však nebyl zapojen, i když loď plula ve tmě za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek,“ upozornil Sógor. Právní zástupce lodní společnosti se domnívá, že systém byl posádkou hotelové lodě odpojen kvůli tomu, že na budapešťském úseku Dunaje mezi Řetězovým mostem a Markétiným mostem byl velmi hustý provoz. V okolí se pohybovalo dalších 15 až 20 lodí a alarm by pravděpodobně neustále hlásil blízkost ostatních plavidel.

Kapitán potopené Mořské panny se na poslední chvíli pokusil strhnout kormidlo

Vyšetřování rovněž prokázalo, že pohyblivý kapitánský můstek byl spuštěn příliš nízko, což ztížilo kapitánovi výhled. „Kapitánský můstek byl v nižší poloze, než vyžadovala vysoká hladina rozvodněného Dunaje,“ napsal deník Blikk.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Zrychlený časosběr vytahování potopené lodě na Dunaji.

Kapitán potopené Mořské panny se na poslední chvíli pokusil strhnout kormidlo.

Havárii natočili američtí turisté, kteří se v té době zdržovali v přední části hotelové lodě. „Záběry prozkoumali odborníci a je z nich zřetelné, že Viking Sigyn před nárazem vůbec nezpomalila,“ upozornil Sógor. Na palubě hotelové lodě bylo v době havárie 184 cestujících a 46 členů posádky. Všichni byli vyslechnuti maďarskou policií jako svědci.

Částečně vyzvednutý vrak potopené výletní lodi Mořská panna.

Částečně vyzvednutý vrak potopené výletní lodi Mořská panna.

FOTO: Darko Bandic, ČTK/AP

Po nárazu mnohem větší hotelové lodě se Mořská panna potopila za sedm vteřin. Na palubě menšího plavidla bylo 35 lidí, dva členové maďarské posádky a 33 jihokorejských turistů. Jen sedm lidí se podařilo zachránit. Trup lodě se kvůli vysoké hladině Dunaje a silnému proudu podařilo vyzvednout až po dvou týdnech pomocí lodního jeřábu o nosnosti 200 tun. Těla dvou jihokorejských turistů se stále nenašla.