Velký plán na elektrifikaci norské dopravy se zrychluje. Podle Norského svazu elektrických vozidel (NEV) se ukazuje, že vše závisí jen na nabídce. Zatímco dosud byla nabídka velmi chudá, a tak kraloval v prodejích Nissan Leaf nebo BMW i3, výraznému urychlení prodejů pomohl vstup Tesly Model 3 na evropský trh a také začátek prodeje Audi E-Tron.

V březnu narostl podíl elektromobilů na celkových prodejích nových aut v Norsku na 58,4 % a nejprodávanější se stala zmíněná Tesla Model 3 s 5315 kusy; tento vůz dle webu Tesly v Norsku začíná na 451 620 norských korunách, tedy 1,21 milionu českých korun. Za první čtvrtletí mají elektroauta na trhu podíl 48,4 %. Za celý minulý rok to bylo měla elektroauta v Norsku podíl 31,2%.

Skokový nárůst se může ještě v některých měsících snížit, ale norské ministerstvo dopravy předpokládá, že ještě letos by za dvanáct měsíců mohly prodeje elektromobilů v této zemi přeskočit padesátiprocentní hranici, nebo se jí minimálně velmi blížit.

Audi e-Tron je jedním z nejnovějších elektromobilů na trhu.

Audi e-Tron je jedním z nejnovějších elektromobilů na trhu.

FOTO: Audi

Norsko je na špici v zavádění elektromobilů. A to o notný kus. V roce 2017 byl podíl elektromobilů na silnicích v Norsku 39 %, zatímco druhý Island měl 12 procent a Švédsko 6 %. V Číně dosáhl podíl 2,2 % a v USA 1,2 %. Srovnání za rok 2018 ještě není k dispozici, protože všechny státy ještě nedodaly informace.

Těžce vepředu, ale jen díky dotacím

Jak je možné, že elektromobily jsou tak prodávané? Samozřejmě, že Norové si uvědomují, že spalovací motory produkují škodlivé plyny, které poškozují přírodu. Snaží se tedy myslet ekologicky i při nákupu auta.

Ovšem ten hlavní důvod je prostší – norská vláda podporuje prodeje elektromobilů jejich ekonomickými pobídkami a naopak auta se spalovacím motorem tvrdě finančně potírá.

Volkswagen e-Golf je v Norsku zhruba stejně drahý na pořízení, jako nejslabší konvenční verze, ale provozní náklady jsou mnohem nižší.

Volkswagen e-Golf je v Norsku zhruba stejně drahý na pořízení, jako nejslabší konvenční verze, ale provozní náklady jsou mnohem nižší.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Pro příklad – elektromobily jsou osvobozeny od DPH pro všechny, nikoliv jen pro plátce, a tato daň je v Norsku 25 %. Ovšem, podle článku webu CityLab z prosince 2018 tato výjimka může s rokem 2020 skončit.

Dále elektromobily neplatí silniční daň a pojištění, které je dle webu norské daňové správy jednou platbou, a to ve výši 7,97 norských korun (21,33 Kč) za den pro vozy dieselové s filtrem pevných částic a benzínové.

Pro diesely bez filtru pevných částic je to 9,29 NOK (24,86 Kč) za den. A také elektromobily neplatí registrační daň při koupi nebo dovozu vozidla, odvislá od ceny, objemu motoru, výkonu a emisí, a veřejné nabíjení a parkování je bezplatné.