Sergej Fridinskij, vrchní vojenský prokurátor, to zatím oficiálně odmítl komentovat s tím, že jde o předčasné dohady. „Až budou výsledky, promluvíme,“ vzkázal.

Letadlo pohybující se po startu při nabírání výšky rychlostí 360 až 370 kilometrů za hodinu vystoupalo do 250 metrů, jenže pak se podle zprávy „rychle rozvinula mimořádná situace“. Volkov, který měl pokračovat ve stoupání, totiž nečekaně začal se strojem přistávat. Podle provedených simulací se tupolev ještě zhruba deset dalších vteřin obracel a pak se řítil dolů, než narazil na mořskou hladinu. Šlo o přistávací režim spuštěný pilotem, shrnul list.

Ministerstvo obrany se nyní snaží zjistit, co vedlo zkušeného šéfpilota ke kroku, který zaplatilo životem 92 lidí na palubě.

Podle deníku se detailně zkoumají Volkovovy lékařské záznamy, výsledky psychologických testů a výslechy procházejí i instruktoři, kteří Volkova k pilotáži zaškolovali. Vyšetřovatelé také zkoumají, zda měla posádka před odletem dost času na odpočinek.

Do Sýrie létal často

Podle expertů mohl tragédii způsobit souběh několika nepříznivých faktorů: silná únava a emoční vypětí posádky a „prostorová dezorientace pilota“.

Ten zřejmě spoléhal na své smysly a ignoroval palubní přístroje, přičemž ve tmě nemusel mít ponětí, jak vysoko nad hladinou moře právě jsou, dohadují se odborníci. Volkov, původem z vojenské rodiny, byl přitom ostřílený pilot a do Sýrie létal často.

Let od počátku provázely komplikace. Start z Moskvy se opozdil a plánované mezipřistání v Mozdoku bylo zrušeno.