Let popsal pilot Milan Vacík: Probouzíme se na Islandu a vyhodnocujeme předpověď počasí. Skoro jasno, místy oblačno, silný severozápadní vítr, který nás bude zrychlovat na cestě do Skotska. Příliš dobré na to, aby to byla pravda, říkáme si.

Před odletem z Islandu bylo nutné projít na letišti v Egilsstaðiru celní a pasovou kontrolou.

Před odletem z Islandu bylo nutné projít na letišti v Egilsstaðiru celní a pasovou kontrolou.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Ale je to pravda. Startujeme z Egilsstaðiru a brzy za sebou necháváme hornaté islandské pobřeží. Pomalu stoupáme až do cestovní výšky 3000 metrů, kde díky zadnímu větru dosahujeme rychlosti přes 300 km/h.

Electra po odletu z Islandu

Electra po odletu z Islandu

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Zhruba v polovině letu do skotského Wicku se před námi objevují Faerské ostrovy. Zpočátku působí jako nepřístupné horské vrcholy vystupující z vodní hladiny, z blízka už ale rozpoznáváme vesnice a spojovací mosty mezi některými z ostrovů. Faerské ostrovy mají v průměru 35 slunečných dnů v roce a my máme štěstí na jeden z nich.

Posádka Lockheedu Electra ukazuje na přibližující se Faerské ostrovy.

Posádka Lockheedu Electra ukazuje na přibližující se Faerské ostrovy.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Ve Skotsku

Severní pobřeží Skotska je sice zamračené, ale bez deště. Ve Wicku přistáváme po třech a půl hodinách letu. Vrácením vypůjčených oranžových neoprenových kombinéz tady symbolicky završujeme přelet Atlantiku. Další úseky našeho letu už – s výjimkou přeletu kanálu La Manche – proběhnou nad pevnou zemí.

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Duší místního letiště je Andrew, který provozuje půjčovnu nouzového vybavení a malým letadlům prodává letecký benzín.

Jaroslav Anýž doplňuje palivo Lockheedu Electra ve Wicku

Jaroslav Anýž doplňuje palivo Lockheedu Electra ve Wicku.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

„Kolik je minimální gradient stoupání s jedním vysazeným motorem? Jaký je vzorec pro výpočet dosahu rádiových vln?“ přezkušuje nás tento samozvaný strážce severního pobřeží Skotska, než nás vpustí do země, a nám se vybavuje scénka z filmu Monty Python a svatý Grál.

Na letišti Wick ve Skotsku byl i vrtulník s dělníky z ropné plosiny

Na letišti Wick ve Skotsku byl i vrtulník s dělníky z ropné plošiny.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Let do Duxfordu plného historických letadel

Při druhém letu dnes přetneme Velkou Británii od severu k jihu. Odstartujeme z Wicku, při stoupání proletíme vrstvou mraků a pak se nad bílým oblačným mořem vydáváme směrem na Londýn.