„To znamená, že na trati jsou prvky, které vysílají vlaku signály, jakou rychlostí může jet. A podle toho zvyšuje, nebo snižuje rychlost,“ vysvětlil pro Český rozhlas mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Bezpečnostní kamera zachytila moment, kdy vlak vykolejil.

Zdroj: Reuters

Podle Zdeňka Chrdly, generálního ředitele AŽD Praha, jehož firma se zabývá zabezpečovací železniční technikou, je ale vyloučené, aby se vysokorychlostní vlak pohyboval na trati bez automatického brzdicího systému.

Jeřáb odstraňuje trosky zdemolovaného vagónu po nehodě u Santiaga de Compostela.

Jeřáb odstraňuje trosky zdemolovaného vagónu po nehodě u Santiaga de Compostela.

FOTO: Lalo Villar, ČTK/AP

„Systém STEC, o kterém mluvíme, má automatické brzdicí systémy a bez toho nemůže být provozován. To znamená, že muselo dojít ke skutečně fatálnímu selhání techniky. Anebo, a to je čirá spekulace, strojvedoucí převzal řízení a tento systém obešel, respektive  vypnul. Dál jel – jak se říká – na ruku a nedobrzdil tak, jak by měl. Ale to všechno samozřejmě ukáže vyšetřování,“ řekl ČRo Chrdla.

Nejhorší z  tragédií na železnicích se odehrála u Eschede
červen 1998 – 101 lidí zahynulo u dolnosaského Eschede při havárii expresního vlaku ICE. Kvůli technické závadě na jednom z kol část soupravy narazila do podpěry mostu, který se zřítil.
leden 2006 – poblíž černohorské metropole Podgorice vykolejil kvůli selhání brzd osobní vlak, čtyři vagóny se zřítily do rokle. Zemřelo 44 lidí.
říjen 1999 – dva osobní vlaky se čelně srazily v ranní dopravní špičce poblíž londýnského Paddingtonského nádraží. Chyba jednoho ze strojvedoucích, který přehlédl signál k zastavení, si vyžádala 31 lidských životů.
červen 2009 – 31 mrtvých zůstalo po výbuchu nákladního vlaku s kapalným plynem na nádraží v toskánském Viareggiu. Na jedné nápravě praskla osa.
září 2006 – 23 lidí zahynulo u severoněmeckého Lingenu v magnetickém vlaku Transrapid, který v rychlosti 200 kilometrů za hodinu narazil do dílenského vozu.
březen 1997 – vykolejení vlaku Intercity v severním Španělsku si vyžádalo 21 mrtvých. Příčinou byla nejspíš nepřiměřená rychlost.
červen 1995 – 19 lidí zemřelo u obce Krouna na Chrudimsku při srážce osobního vlaku se čtyřmi vagóny nákladní soupravy, které se uvolnily při posunu.
leden 2000 – srážka dvou souprav na jednokolejné trati východně od norského Lillehammeru si vyžádala 19 životů. Strojvůdce osobního vlaku přehlédl červený signál k zastavení a pokračoval v jízdě.