Hlavní obsah

Selhal brzdicí systém, nebo ho španělský strojvedoucí obešel? ptají se odborníci

Právo, nek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Španělští vyšetřovatelé stále zjišťují, co přesně způsobilo středeční tragickou nehodu rychlovlaku u města Santiago de Compostela. Zemřelo nejméně 80 lidí. Vlak v osudné zatáčce vykolejil kvůli vysoké rychlosti. Podle některých spekulací mohl chybět na úseku tratě v místě neštěstí automatický brzdicí systém, jaký například funguje na železnici v ČR.

Foto: La Voz De Galicia, Reuters

Španělský hasič odnáší dítě zraněné při vlakové nehodě u Santiaga de Compostela. Foto z 24. července 2013

Článek

„To znamená, že na trati jsou prvky, které vysílají vlaku signály, jakou rychlostí může jet. A podle toho zvyšuje, nebo snižuje rychlost,“ vysvětlil pro Český rozhlas mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Bezpečnostní kamera zachytila moment, kdy vlak vykolejilVideo: Reuters

Podle Zdeňka Chrdly, generálního ředitele AŽD Praha, jehož firma se zabývá zabezpečovací železniční technikou, je ale vyloučené, aby se vysokorychlostní vlak pohyboval na trati bez automatického brzdicího systému.

Foto: Lalo Villar, ČTK/AP

Jeřáb odstraňuje trosky zdemolovaného vagónu po nehodě u Santiaga de Compostela.

„Systém STEC, o kterém mluvíme, má automatické brzdicí systémy a bez toho nemůže být provozován. To znamená, že muselo dojít ke skutečně fatálnímu selhání techniky. Anebo, a to je čirá spekulace, strojvedoucí převzal řízení a tento systém obešel, respektive  vypnul. Dál jel – jak se říká – na ruku a nedobrzdil tak, jak by měl. Ale to všechno samozřejmě ukáže vyšetřování,“ řekl ČRo Chrdla.

Nejhorší z tragédií na železnicích se odehrála u Eschede
červen 1998 – 101 lidí zahynulo u dolnosaského Eschede při havárii expresního vlaku ICE. Kvůli technické závadě na jednom z kol část soupravy narazila do podpěry mostu, který se zřítil.
leden 2006 – poblíž černohorské metropole Podgorice vykolejil kvůli selhání brzd osobní vlak, čtyři vagóny se zřítily do rokle. Zemřelo 44 lidí.
říjen 1999 – dva osobní vlaky se čelně srazily v ranní dopravní špičce poblíž londýnského Paddingtonského nádraží. Chyba jednoho ze strojvedoucích, který přehlédl signál k zastavení, si vyžádala 31 lidských životů.
červen 2009 – 31 mrtvých zůstalo po výbuchu nákladního vlaku s kapalným plynem na nádraží v toskánském Viareggiu. Na jedné nápravě praskla osa.
září 2006 – 23 lidí zahynulo u severoněmeckého Lingenu v magnetickém vlaku Transrapid, který v rychlosti 200 kilometrů za hodinu narazil do dílenského vozu.
březen 1997 – vykolejení vlaku Intercity v severním Španělsku si vyžádalo 21 mrtvých. Příčinou byla nejspíš nepřiměřená rychlost.
červen 1995 – 19 lidí zemřelo u obce Krouna na Chrudimsku při srážce osobního vlaku se čtyřmi vagóny nákladní soupravy, které se uvolnily při posunu.
leden 2000 – srážka dvou souprav na jednokolejné trati východně od norského Lillehammeru si vyžádala 19 životů. Strojvůdce osobního vlaku přehlédl červený signál k zastavení a pokračoval v jízdě.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám