Ve svých lepších časech brázdila Středozemí jako malé plovoucí město, nyní vyčnívá nad hladinou u pobřeží Toskánska jako jakýsi polozhroucený činžovní dům a její havárie může pojišťovací společnosti stát až jednu miliardu dolarů, což by byla největší škoda vyplacená za námořní nehodu, píše agentura Reuters.

Pro záchranáře přitom případ Concordie představuje jeden z nejsložitějších úkolů, s nimiž se kdy byli nuceni potýkat. Musejí totiž rozhodnout, zda obří vrak vyzvednou zpět na hladinu, rozřežou na menší části anebo ho potopí. Plavidlo dlouhé 290 a široké 36 metrů s hrubou tonáží 114 500 tun přitom nyní podle odhadu váží zhruba 25 000 až 45 000 tun.

Ve skutečnosti je samozřejmě mnohem těžší: už je z poloviny pod vodou, a je tedy plné vody, ale i nábytku, vodou nasáklých matrací, koberců nebo třeba zavazadel. Navíc spočívá nebezpečně blízko útesu na skalním výběžku, který by se v nejhorším případě mohl pod obrovskou váhou začít drolit.

ČTVRTEK: Pokračují přípravy na odčerpání zhruba 2400 tun nafty z nádrží výletní lodě Costa Concordia, která uvízla na útesech italského ostrova Giglio.

ČTVRTEK: Pokračují přípravy na odčerpání zhruba 2400 tun nafty z nádrží výletní lodě Costa Concordia, která uvízla na útesech italského ostrova Giglio.

FOTO: Italian Navy, ČTK/AP

To všechno znamená, že majitelé lodi musejí velmi pečlivě zvážit, zda má smysl pokoušet se loď zachránit či zda bude z finančního hlediska lepší kolos rozřezat na části a prodat je jako šrot. Jednou z možností - vzhledem k obtížnosti záchranných prací - je také poslat loď definitivně ke dnu.

"Tohle se ještě žádné jiné výletní lodi nestalo," tvrdí Mike Lacey z organizace International Salvage Union, která se zabývá záchranou ztroskotaných lodí. "Už tu samozřejmě byly velké nákladní lodi nebo tankery, které někde uvízly, ale s tímto typem lodi se to ještě nepřihodilo." Odhady ceny záchranných prací se pohybují kolem částky 50 miliónů dolarů a více. Pokud by záchrana vyšla, museli by navíc majitelé investovat značné částky do renovace, protože interiéry jsou kompletně zničené.

Rozbouřené moře dělá problémy

Špatné počasí a rozbouřené moře způsobilo odložení odčerpávání nafty ze ztroskotané lodi Costa Concordia. Záchranná loď Pontone Meloria se od vraku raději vzdálila, sdělil v sobotu krizový štáb podle agentury DPA.

V práci se bude pokračovat, až se počasí uklidní. Firma Smit chtěla začít zabezpečovat cca 2300 tun pohonné látky už v sobotu.

Jinak potápěči v pátek pátrali po dalších obětech havárie. Stále se pohřešuje několik lidí, na pátrání se má podílet i na dálku řízený robot. Patnáct mrtvých už bylo identifikováno.

Odborníci se snaží také zjistit, proč se loď převrátila, u moderního plavidla typu Costa Concordia by k tomu nemělo dojít. Pozoruhodné je i to, že padesátimetrová trhlina je na vynořeném levoboku. Spekuluje se, že pumpy sloužící k vyrovnání polohy selhaly.

Moderní lodě se většinou nepřevrátí, jsou stavěny tak, že je stroje vyrovnávají, i když jsou některé komory zaplaveny. Posádka ale možná zmatkovala a neuzavřela poškozené komory, čímž se voda šířila dále.

Odškodnění 11 tisíc eur

Concordia se potopila 13. ledna u italského ostrova Giglio. Vlastník lodi už se zavázal, že pasažérům zaplatí odškodnění 11 tisíc eur (téměř 280 tisíc korun) a také vrátí náklady na cestu a lékařskou péči. Na lodi bylo 3206 oficiálních pasažérů z 61 zemí světa, celkem ale na palubě mohlo být i přes 4200 osob.