Kapitán řekl vyšetřovatelům, že nařídil obrat "příliš pozdě“. Loď se tak dostala příliš blízko k pobřeží ostrova v místě, kde je útes.

„Navigoval jsem zrakem, protože dobře znám hloubku, a provedl jsem tento manévr třikrát nebo čtyřikrát. Tentokrát jsem však nařídil obrat příliš pozdě a skončil jsem na mělčině,“ vypověděl Schettino.

Doposud kapitán tvrdil, že se žádné chyby nedopustil a že útes nebyl vyznačen na mapě. Otázkou ale je, jak podrobné mapy použil při tak těsném přiblížení. Pro plavbu těsně u pobřeží jsou potřeba podrobnější mapy.

Video

Expirované video

Záchranáři na Costě Concordii. Zdroj: Reuters

Otázky okolo trasy 

U výslechu také kapitán uvedl, že o tom, kudy popluje, se rozhodl po vyplutí z přístavu Civitavecchia u Říma. Místo aby nechal ostrov Giglio po pravoboku, rozhodl se jej obeplout z východu a proplout úžinou mezi ostrovem a pevninou. Chtěl takto vzdát čest jednomu známému na břehu, kapitánovi ve výslužbě.

Společnost Costa Crociere provozující loď Costa Concordia uvedla, že trasa nebyla schválena.

 

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

Skutečností ale je, že touto cestou plul kapitán už v srpnu, a jak plyne z výpovědi kapitána, poté ještě nejméně dvakrát.

Je tedy možné, že šlo o běžnou praxi, která měla turistům na Gigliu zvýšit atraktivitu pobytu. Bylo by divné, kdyby o tom firma vlastnící loď nevěděla, když starosta přístavu na Gigliu dokonce zaslal kapitánovi děkovný e-mail za podívanou, kterou turistům kapitán nabídl.

Převrácená Costa Concordia u italského ostrova Giglio

Převrácená Costa Concordia u italského ostrova Giglio

FOTO: ČTK/AP

V srpnu se Schettino přiblížil ještě více k pobřeží než v osudný pátek, ale v jiném místě, uvádí námořní deník Lloyd´s List. Přiblížil s k pevnině na 230 metrů, plyne z analýzy automatického identifikačního systému analyzovaného Lloyd´s List. [celá zpráva]

Richard Meade z Lloyd´s List píše. “Nic není tak černobílé, jak se původně prezentovalo, když se řeklo, že kapitán udělal špatné rozhodnutí. Loď plula stejnou cestou už o pár měsíců dříve a majitel by to měl vědět.“

Je možné, že kapitán společnost kryje. Ta mu totiž slíbila, že jej bude hájit.

Kapitán také hájil u výslechu další postup, kdy provedl s lodí prudký obrat a najel na mělčinu těsně u ostrůvku. Tvrdí, že takto zachránil stovky, ne-li tisíce životů. Pak ale loď opustil, tvrdí, že uklouzl na palubě a bez plovací vesty spadl do vody a již se na loď vrátit nemohl.