Návrh, na němž se letečtí dopravci, vlastníci letišť a výrobci letadel dohodli v rámci IATA, bude představen na summitu. Emise by měly být v roce 2050 ve srovnání s rokem 2005 o polovinu nižší. Od roku 2020 by emise způsobované leteckou dopravou a souvisejícími odvětvími neměly narůstat. V příští dekádě by se pak ročně měly omezit emise kysličníku uhličitého o 1,5 procenta. Na krátkých trasách v EU by se zvýšily náklady o devět eur a na dlouhých o 40 eur.

Walsh řekl, že návrh „je nejlepším řešením pro planetu“. Tento krok ale povede ke zvýšení cen letenek a mezi výrobci může odstartovat konkurenční boj při zavádění „zelených technických řešení“.

Ekologové kritizují povolenky

Walshův návrh jde dokonce dál než plán britské vlády. Přesto jej kritizuje Greenpeace. Podle této organizace je problém, že avizovaný plán zahrnuje možný nákup emisních povolenek, a mohlo by pak jít jen o fiktivní snižování emisí.

Právě letecká doprava bývá hlavním terčem kritiky ze stran ekologických aktivistů kvůli tomu, že emise z letadel vypouštěné ve velkých výškách se velmi výrazně podílejí na klimatických změnách. Navíc emise z mezinárodní letecké dopravy nebyly zahrnuty do současné úpravy boje proti klimatickým změnám, do Kjótského protokolu, jehož platnost vyprší a který by měl být nahrazen nahradit novou úpravou, k níž by se dospělo v Kodani.

Obavy o osud summitu

Panují ovšem obavy, že návrhy na summitu stovky světových politiků, mezi nimiž nebude chybět americký prezident Barack Obama ani jeho český protějšek Václav Klaus, neuspějí. Summit má být přitom přípravou na prosincovou konferenci Organizace spojených národů o klimatu v Kodani.

Největší očekávání je spjato s postojem Číny, uvádí ČTK. Od čínského prezidenta Chu Ťin-tchaa se čeká, že zveřejní nový plán snižování emisí. Šéf sekretariátu OSN pro změny klimatu Yvo de Boer již uvedl, že od Číny očekává převzetí role světové jedničky v boji proti klimatickým změnám. Podle něho se Čína chystá předběhnout USA co do šetření energií, využívání obnovitelných zdrojů a omezování škodlivých emisí.

Schůzka na vrcholné úrovni v OSN předchází prosincovému summitu v Kodani, kde by se státy měly domluvit na přísnějších limitech pro snižování emisí skleníkových plynů. Právě ty jsou podle převažujícího mínění vědců příčinou globálního oteplování.