Vyšetřovatelé nepotvrdili, zda závada klapek byla bezprostřední příčinou havárie. Uvedli, že potřebují víc času na studium měřidla teploty vzduchu, kvůli němuž pilot vzdal první pokus o vzlet. Spanair uvedl, že to byla drobná porucha, jež se vyřešila vypnutím zařízení. Letadlo se proto o hodinu později vrátilo na ranvej. Vyšetřovatelé však naznačují, že vadné měřidlo mohlo vyřadit z provozu zvukové výstražné zařízení.

Nehodu přežilo jen osmnáct lidí. Uváděli, že stroj neměl při vzletu tah. Zpráva uvádí, že se dostal asi jen dvanáct metrů vysoko, a po pádu se vzňal. Letový záznam z černé skříňky prokázal, že s motory problémy nebyly.

Zpráva zmiňuje podobnou havárii stejného stroje Douglas, v němž řízením osudu zemřelo 154 lidí. Nehoda se také stala krátce po vzlétnutí. Američtí vyšetřovatelé shledali vinu v pilotovi, který zapomenul přes vzletem připravit klapky. Také v Detroitu nefungoval alarm, z nezjištěných důvodů se mu nedostávalo napájení. Výrobce McDonnell Douglas pak doporučil aerolinkám, aby jejich piloti před každým letem zkontrolovali, zda výstražné zařízení funguje.

Pracovníci Spanairu musejí alarm před každým prvním letem zkontrolovat. V případě přerušení cesty platí povinnost jen v případě kompletní obměny pilotů. Španělské letadlo letělo z Barcelony do Las Palmas na Kanárských ostrovech. Při mezipřistání v Madridu se vyměnil jen jeden pilot.