„Těsně před katastrofou mělo letiště spojení s českým pilotem. Ten ale z dosud neznámých důvodů nereagoval na dvě ze čtyř doporučení, která mu dispečeři dali,“ řekl Lysnjak. Ukrajinský ministr dopravy Nikolaj Rudkovskij již dříve uvedl, že dispečeři ze Žuljan kvůli špatné viditelnosti navrhli pilotovi, aby buď udělal ještě jeden okruh, nebo přistál na jiném letišti.

SLÚ dále uvedl, že dispečeři hlavního kyjevského letiště Borispol před nehodou dvakrát upozornili český stroj, že se odklání z kurzu. Pak beechcraft zmizel z radarů. Třetí vyšetřovací verze pracuje s případnou technickou poruchou na stroji. S ní souvisejí i spekulace, podle nichž beechcraftu před přistáním došlo palivo. „Vzhledem k tomu, že stroje typu Beechcraft C90 nemají tzv. černou skříňku, je vyšetřování velmi složité. Probíhá ale podle všech běžných standardů a ukrajinská strana mu věnuje maximální pozornost,“ řekl v úterý Právu vedoucí konzulárního úseku v Kyjevě Ondřej Morávek.

Mezitím ukrajinské úřady oficiálně upřesnily počet obětí neštěstí. Potvrdily, že mrtvých je celkem šest – kromě pěti Čechů na palubě letadla zahynula i ukrajinská žena, obyvatelka dřevěného domu, který zasáhly trosky padajícího stroje.

Havarovaný stroj patří k nejspolehlivějším typům

Havárie dvoumotorového letounu Beechcraft C 90 u Kyjeva odborníky překvapila. Jak se totiž shodují, beechcrafty patří k vůbec nejspolehlivějším turbovrtulovým letadlům a ve světě jich létají bez problémů tisíce. Ve flotile je má i několik českých soukromých dopravců, například DSA.

„Havarovaný beechcraft patřil soukromé společnosti Minib, provozovala ho karlovarská Fun Air,“ řekl včera Právu Martin Hejra ze společnosti DSA. Jak potvrdil, beechcrafty mají pověst skvělých letadel. „Americká firma Hawker Beechcraft vyrábí typ C 90 už třicet let a pořád je o něj velký zájem. Budu teď s napětím čekat, jak dopadne vyšetřování. Nevěřím, že by za kyjevskou havárii mohla technická závada,“ prohlásil Hejra.

Stroj typu Beechcraft C90Stroj typu Beechcraft C90
Beechcraft C 90 má dolet až 2520 kilometrů a dostup 10 tisíc metrů. Jeho cestovní rychlost je 387 kilometrů v hodině, unese až šest pasažérů. V Česku jsou v provozu i větší a rychlejší beechcrafty pro osm až devět cestujících, jež používají ostravská Let’s Fly i pražské společnosti Aerotaxi a Time Air. Pořídily si je právě proto, že jde o spolehlivé a rychlé stroje, které nekladou velké nároky na pilotování a díky avionice umožňují létat i za nepříznivého počasí.

Jako velmi kvalitní letadla hodnotí beechcrafty i Stanislav Sklenář, šéfpilot a ředitel leteckého provozu společnosti Aircraft Industries Kunovice. Podle něj je možné, že k neštěstí přispělo špatné počasí, a mohlo dojít k technické poruše. Vzhledem k tomu, že jsou americké výroby, mají proti evropským letadlům některé jiné vlastnosti. „Ale jsou bezpečná a spolehlivá,“ shrnul Sklenář.