Zeměkoule překonala své teplotní vrcholy

Právo, Alexandr Petrželka

Průměrné globální teploty dostoupily vrcholu, jak pokud jde o současnou dobu meziledovou, jež trvá asi 12 tisíc let, tak za celé geologické období posledního miliónu let. Uvádí to časopis Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Za poslední půlstoletí na 1700 druhů rostlin, hmyzu a dalších živočichů posunulo hranice svého výskytu směrem k pólům, tedy od zahřívajících se rovníkových oblastí, uvedl časopis Nature.

Na severu, zejména kolem pólů, podobně jako ve velehorách totiž oteplování probíhá nejvýrazněji, protože odtávání sněhu a ústup ledovců odhalují tmavý povrch skal a půdy, absorbující více slunečního tepelného záření.

Rodí se "superniňo"

Rovněž ve východním Tichomoří stoupá teplota. Tato oceánská oblast hraje klíčový význam při vzniku fenoménu El Niňo, periodicky se opakující klimatické změny oceánského a vzdušného proudění, jehož důsledkem jsou extrémní sucha na jedné straně a mimořádné deště a bouřky na straně druhé. "Zda k takovým jevům bude docházet častěji, není zřejmé," uvedl autor studie v PNAS James Hansen z Goddardova vesmírného střediska při NASA. "Avšak jevy, které vzniknou, určitě budou extrémní povahy - podmínkou pro zmírnění jejich síly je omezení skleníkových plynů," poznamenal.

Do zlomu chybí ještě 1,4 stupně

Podmínky, jaké Hansenův tým letos v rovníkovém pásu Tichého oceánu zjistil, však nasvědčují vysoké pravděpodobnosti vzniku dokonce tzv. superniňa, přicházejícího jednou za mnoho desetiletí. Oteplování Země je všeobecně přijímaným faktem, i když stále někteří vědci pochybují o jeho antropogenních (člověkem vyvolaných) příčinách. Rok 1998 byl dosud nejteplejším ve známé historii a poslední dekáda měla podobně rekordních roků víc než kterákoliv jiná, připomíná PNAS.

Ročně teplota stoupala o 0,02 stupně Celsia, což za třicet let dělá 0,6 stupně. Přitom hranice zlomu, kdy začne nevratný, řetězový sled globálních změn, je podle Mezinárodního panelu pro klimatické změny OSN dva stupně Celsia. Vědci proto volají po řádově vyšším omezení skleníkových emisí (o desítky procent), než stanoví Kjótský protokol (5,3 procenta).

Vzkaz Bushovi

"Rozloze Vašeho domovského státu Texasu, tedy asi 720 tisícům km2, se rovná plocha, o kterou se zmenšil pás třímetrového ledu v Severním ledovém oceánu v důsledku Vámi popíraného globálního oteplování" - to je zřejmě vzkaz planety Země prezidentu USA Georgi W. Bushovi.

Tak alespoň časopis New Scientist prezentoval výsledky měření změn ledového krunýře kolem severního pólu od listopadu do prosince v letech 2004 a 2005.