Hlavní obsah
Robotická loď je projektovaná jako víceúčelové plavidlo. Foto: SEA-KIT

První robotická loď čeká na plavbu přes Atlantik

Hranatý jedenáctimetrový maxliner zatím kotví u pobřeží Británie. Za několik měsíců by však měla tato loď podle webu The Daily Beast vstoupit do dějin. Má se totiž stát prvním robotickým plavidlem, jež překoná Atlantik, aniž by na jeho palubě byl jediný člověk.

Robotická loď je projektovaná jako víceúčelové plavidlo. Foto: SEA-KIT
První robotická loď čeká na plavbu přes Atlantik

Loď vyvinutá firmou SEA-­KIT z jihovýchodní Anglie ovšem nevyrazí na zaoceánskou plavbu jen tak, bez příprav. Zatím má za sebou dva roky testů a také první plavby naostro.

Už v květnu převezla z Belgie do Anglie první náklad, pivo a mušle. Poté absolvovala cestu do Norska, kde provedla „první inspekci komerčních potrubí v moři bez jakékoli přítomnosti lidí“, jak zdůraznil Neil Tinmouth, hlavní operační důstojník firmy. Loď, kterou mohou lidé ovládat i na dálku, k tomu využila jak své senzory, tak malou robotickou ponorku.

„Početné mise dovolily naší pozemní posádce testovat loď na moři v různých scénářích a při různých stavech moře, a to ve dne i v noci,“ pochlubil se Tinmouth. Elektronika pro řízení na dálku umožňuje lidem manévrovat s lodí v přeplněných přístavech. Na otevřeném moři se plavidlo může řídit samo, podle signálů GPS.

Nespěchá, je ale levná

Protože nejsou nutné prostory pro lidi, může maxliner pojmout více technických zařízení, včetně malých robotických člunů a ponorek. Může také plout pomalu, tempem asi 13 kilometrů za hodinu, protože na palubě nehrozí hlad ani žízeň a není třeba řešit problémy s nemocemi či únavou lidí. Paliva má dost, aby mohla putovat po moři plných devět měsíců. „Ta loď je skoro jako mořský pick-up. Je robustní, přizpůsobitelná a má obří dosah,“ zdůraznil ředitel firmy Ben Simpson.

Navíc je také levná – nejen díky nepřítomnosti lidí na palubě, ale také proto, že má nízkou spotřebu paliva. „Lodě naší firmy spotřebují méně než pět procent paliva, které je nutné pro provozování standardních lodí vyplouvajících na oceány,“ tvrdí Tinmouth.

Měsíční cesta z Anglie do Severní Ameriky někdy v prvním pololetí příštího roku bude mít hlavně reklamní účel. Má předvést možnosti robotického plavidla. SEA-KIT doufá, že tak získá zájem hlavně v branži, na kterou se zaměřuje, tedy v energetice.

Lodě typu Maxliner lze využít ke kontrole mořských plynovodů a ropovodů, k výzkumu oceánů i k podpoře vrtných plošin a větrných elektráren na moři. Velmi účinně by se mohly uplatnit při odstraňování ropných skvrn na oceánech, což je pro lodě s lidskou posádkou velmi riskantní.

Na vývoji takové čisticí lodě už anglická firma spolupracuje s americkou námořní administrativou. V SEA-KIT ale plánují i větší robotická plavidla. Sní o velkých nákladních lodích a tankerech bez posádky i o robotizovaných pracovních lodích.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků