Hlavní obsah

EK zavede nové testy aut na ochranu chodců a cyklistů

BRUSEL

Evropská komise chce zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů při dopravních nehodách. Proto přijala návrh nové směrnice, podle které výrobci automobilů budou muset přísněji testovat vlastnosti aut při srážce s lidským tělem a přizpůsobovat konstrukční vlastnosti nárazníků a předních kapot tak, aby snížili riziko zranění.

Foto: Václav Vlasák

Programem provázeli Jan Losenický a Petr Stehlík s humorem sobě vlastním.

Článek

Komise neukládá konstruktérům, jak mají automobily vypadat. Zavádí ale sérii testů chování auta při nehodě, jejímž účastníkem je chodec či cyklista.

Na silnicích EU zahyne ročně na 8000 chodců a cyklistů, dalších 300 000 utrpí zranění. Navrhovaná opatření mají omezit počet vážných poranění nohou a hlavy u chodců a cyklistů, do kterých narazí a odhodí je auto. Testy se budou provádět při rychlosti nárazu 40 kilometrů v hodině.

Komise se v nich zabývá rozborem sil, které působí na končetiny či hlavu oběti. Dvojí typy testů začnou fungovat v EU od roku 2005 a od roku 2010. Návrh směrnice však musí ještě schválit rada ministrů a Evropský parlament.

V Německu počty mrtvých rekordně klesly

Na německých silnicích loni zahynulo nejméně lidí od roku 1953, kdy centrální statistický úřad ve Wiesbadenu začal nehody registrovat. Zatímco v České republice, kde hustota provozu zdaleka nedosahuje německé úrovně, se počet usmrcených každoročně zvyšuje, Němců umírá na silnicích stále méně už řadu let.

O život loni přišlo v 82miliónovém Německu 6828 osob. Ve srovnání s rokem 2001 je to o 2,1 procenta méně. Historicky nejvíce mrtvých sečetl statistický úřad v roce 1970, a to 21 332.

O téměř čtyři procenta se loni celkově snížil i počet nehod a zraněných lidí. V Německu, kde se míra automobilizace řadí k nejvyšším v Evropě, v přepočtu na obyvatelstvo loni vycházelo zhruba 83 usmrcených na jeden milión obyvatel. Na českých silnicích loni zemřelo 1314 lidí, což je v přepočtu asi 131 mrtvých na milión obyvatel.

Lepší vozy i silnice

Příčin výrazného klesání úmrtnosti je podle německých odborníků hned několik: stále lepší technické vybavení vozů, přísné řidičské zkoušky, zkvalitňující se stav silnic jakož i snížení přípustné hranice alkoholu. V roce 1998 začalo v Německu platit, že bez postihu může mít řidič v krvi 0,5 promile alkoholu. Do té doby to bylo 0,8 promile.

Německý automotoklub ADAC nespatřuje trvající příznivý trend výlučně ve větší ukázněnosti řidičů, ale v tom, že životy zachraňují hlavně technické bezpečnostní prostředky, jako jsou airbagy nebo brzdný systém ABS. I když někteří experti naopak soudí, že tyto vymoženosti vedou mnohé řidiče k ještě riskantnější jízdě. Podle odhadů ADAC má nyní airbagy v Německu 65 procent aut. Do roku 2015 klub počítá, že jimi už budou vybavena všechna auta.

Přes rostoucí hustotu provozu Němci v nejbližších letech čekají další snižování počtu nehod i obětí. Podle studie Spolkového úřadu pro silniční dopravu by se počet nehod měl do roku 2010 zredukovat oproti nynějšímu stavu zhruba o 16 procent a počet mrtvých a těžce zraněných by měl poklesnout až o 40 procent.

Černé české statistiky

Čeští policisté loni evidovali 191 000 nehod, které nepřežilo 1314 lidí. Počet kolizí se oproti předchozímu roku zvýšil o více než 5000 a počet mrtvých o 95.

Těžká zranění utrpělo 318 lidí, což je o 61 více než v lednu 2002. Přes 1800 účastníků nehod bylo zraněno lehce - jejich počet se zvýšil o více než dvě stovky. Dopravní policisté na místě nehod odhadli celkovou hmotnou škodu na 817 miliónů, což je o čtvrtinu více než před rokem.

Prvenství v důvodech nehod patří nesprávnému způsobu jízdy, nedání přednosti a nepřiměřené rychlosti.

Reklama

Související témata:

Související články

Řidiči se nepoučili, mrtvých opět přibylo

Řidiči se z loňského nárůstu tragických nehod nepoučili - v lednu na na českých silnicích zahynuli 102 lidé, což je o 40 více než před rokem. Vyplývá...

Výběr článků

Načítám