Hlavní obsah
Rozpracované Boeingy 737 MAX-8 v továrně v Rentonu. Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Úřad věděl o nebezpečnosti Boeingu 737 MAX od prvního pádu, přesto ho nechal létat

Americký úřad pro letectví FAA vypracoval už po nehodě prvního Boeingu 737 MAX v Indonésii analýzu, podle níž bude typ čekat více smrtelných nehod než jiné typy letadel. Přesto jeho provoz nezakázal a čtvrtá generace Boeingu 737 MAX byla uzemněna až v březnu 2019 po pádu druhého stroje tohoto typu, uvedl list USA Today.

Rozpracované Boeingy 737 MAX-8 v továrně v Rentonu. Foto: Lindsey Wasson, Reuters
Úřad věděl o nebezpečnosti Boeingu 737 MAX od prvního pádu, přesto ho nechal létat

Analýzu zveřejnil minulý týden sněmovní výbor pro dopravu a infrastrukturu. Vypracována byla v prosinci 2018 po pádu stroje indonéských aerolinek Lion Air, při kterém 29. října zahynulo 189 osob.

V analýze stálo, že pokud bude v provozu 4800 kusů tohoto typu, dojde během celé doby životnosti, která se odhaduje na 45 let, k patnácti haváriím s oběťmi na životech.

Proč je neuzemnili?

„Nejsem si vědom, že by nějaké dopravní letadlo mělo takové výsledky,“ uvedl předseda výboru Peter DeFazio. Dodal, že u podobných typů se obvykle počítá s maximálně deseti smrtelnými haváriemi, většinou ale s méně. „Proč letadla neuzemnili hned, jak byla analýza hotová, a místo toho nechali stroje v provozu, zatímco Boeing pracovat na opravě?“ ptal se DeFazio.

Ředitel FAA Stephen Dickson při slyšení před výborem uvedl, že analýza představovala „neakceptovatelné riziko“. Ponechání letadel v provozu hájil tím, že úřad „nařídil podniknout opatření včetně informování pilotů o specifických problémech letadla“.

Provozovat verzi MAX bylo zakázáno až poté, co se 10. března zřítil v Etiopii další Boeing 737 MAX-8, kdy při nehodě zahynulo 157 osob.

„Je to nejnebezpečnější letadlo v historii letectví a oni nedělali nic,“ komentoval postup úřadů Michael Stumo, jehož dcera Samya zahynula při pádu letadla Ethiopian Airlines 10. března. „Tato neschopnost jednat zabila moji dceru.“

S návratem se nebude spěchat

Zatím není jasné, kdy se typ vrátí do provozu, FAA ale uvedl, že s tím nebude spěchat. Dickson, který kromě vojenských letadel pilotoval i dopravní, dal najevo, že by chtěl letoun sám zkoušet.

Podle něj není žádný konečný termín návratu na nebe. Na rozdíl od vývoje nyní není žádná část schválení do provozu na výrobci, ale přímo na americkém úřadu pro letectví.

Boeing bude možná muset výrobu verze 737 MAX dále omezit, nebo dokonce úplně zastavit. Americké letecké společnosti Southwest, American a United už oznámily, že rozhodně nevrátí typ do provozu dříve než v březnu, i kdyby směl létat už dříve.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků