Hlavní obsah

Udělení certifikace Boeingu 737 MAX vyšetřuje i FBI

Seattle

Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) se připojil k trestnímu vyšetřování udělení certifikace Boeingu 737 MAX, které vede ministerstvo dopravy, napsal list The Seattle Times. Způsob udělení certifikace se vyšetřuje po dvou tragických haváriích této nejnovější verze, protože panuje podezření, že ji způsobil nový systém stabilizace letu MCAS, který nebyl v současné podobě schválen.

Foto: Ted S. Warren, ČTK/AP

Nově vyrobený Boeing 737 MAX-8.

Článek

List o zapojení FBI informoval s odvoláním na zdroje obeznámené s děním. Mluvčí FBI Ayn Dietrich-Williamsová se k tomu nevyjádřila, už v pondělí totiž uvedla, že nemůže tuto informaci ani potvrdit, ani vyvrátit. Podle zdroje listu hraje FBI v trestním vyšetřování podpůrnou roli.

Na vyšetřování pod vedením ministerstva dopravy dohlíží oddělení ministerstva spravedlnosti pro trestné činy. Vyšetřování bylo zahájeno ještě před pádem druhého Boeingu 737 MAX-8, který se zřítil 10. března, uvedla agentura Bloomberg. Po jeho zřícení bylo rozšířeno. Velká vyšetřovací porota nově žádala o předvolání člověka obeznámeného s vývojem stroje.

List The Seattle Times v neděli uvedl, že se během vývoje čtvrté generace Boeingu 737 část procesu certifikace přenesla z Federálního úřadu letectví (FAA) na samotnou firmu, aby se neztrácel čas. Boeing zaostával ve vývoji nové generace za Airbusem a bál se, že ztratí část trhu.

Podle listu se navíc ukázalo, že systém MCAS, který měl stabilizovat let v případě hrozby ztráty vztlaku při vysokém úhlu náběhu, mohl do řízení provádět pětkrát větší zásahy, než bylo původně naplánováno a schváleno. Systém byl navíc označen za nebezpečný. [celá zpráva]

V úterý ministryně dopravy Elaine Chaová podnikla nezvyklý krok – požádala generálního inspektora ministerstva dopravy, aby provedl audit certifikačního procesu pro Boeing 737 MAX. Audit je nezávislý a není součástí trestního vyšetřování.

Trestní vyšetřování v americkém leteckém průmyslu je velmi neobvyklé, protože se dosud počítalo, že civilní úřady v této oblasti fungují lépe. Výjimkou byly pád letadla Alaska Airlines v roce 2000 a havárie stroje aerolinek ValuJet v Miami v roce 1996, kdy byla odsouzena firma SabreTech mající na starosti údržbu letadel.

Reklama

Výběr článků

Načítám