Hlavní obsah

Návrat strojů 737 MAX? Evropa požaduje po Boeingu razantnější úpravu

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seattle

Evropský úřad pro leteckou bezpečnost (EASA) požaduje po americkém výrobci letadel Boeing další úpravy strojů 737 MAX. Ty nesmějí od konce loňského března létat po dvou tragických nehodách, které si vyžádaly celkem 346 obětí. Ještě před pondělním prvním testovacím letem upraveného stroje 737 MAX to uvedl server Aviation Pros.

Foto: Elaine Thompson, ČTK/AP

Boeing 737 MAX se vrací po prvním testovacím letu na firemní letiště.

Článek

Úřadu nestačí stávající úprava, kdy systém automatické kontroly letu MCAS nově využívá data ze svou senzorů úhlu náběhu AoA. Chce, aby typ měl tři senzory.

EASA požaduje, aby letoun měl tři senzory AoA jako stroje od Airbusu, protože u dvou není jasné, který poskytuje chybné údaje. Mohl by také využívat dražšího systému využívaného u Boeingu 787 Dreamliner, který dopočítává úhel náběhu z jiných údajů. Muselo by se však zjistit, jak spolupracuje s řídicími systémy letadla, a certifikovat jej.

K oběma haváriím Boeingů 737 MAX přispěl systém MCAS, který stlačuje nos letadla dolů, pokud stroj stoupá příliš prudce. MCAS reagoval na chybné údaje, protože snímače AoA u obou havarovaných letadel byly poškozené.

Systém MCAS se navíc obtížně vyřazoval z provozu a varovné signály nebyly podle EASA jasné, protože se jich objevilo několik.

Boeing 737 MAX se po dvou letech vrátil do oblak. Zatím jen cvičně

Amerika

Podobně jako kanadský úřad pro dopravu také EASA požaduje vyřešit varování pomocí otřesů kniplu. To totiž nešlo vyřadit z provozu, i když bylo způsobeno mylnými údaji. Řídicí páka je přitom potřeba ke změně úhlu náběhu a síly na ni rychle vzrůstají. Kanadský úřad požaduje, aby v manuálu pro piloty bylo jasně popsáno, jak zastavit otřesy páky způsobené reakcí systému MCAS na mylný signál od vadného snímače AoA.

Americký úřad FAA sdělil, že Boeing musí reagovat i na výhrady dalších regulátorů na světě, i když vypnutí nouzového signálu nepodporuje a není jasné, zda se úprava neprovede jen u strojů pro kanadské uživatele.

Boeing ještě před prvním testovacím letem verze 737 MAX uvedl, že výhrady bere v potaz: „Svědomitě pokračujeme v práci na bezpečném návratu 737 MAX do služby. Během tohoto procesu se podřídíme FAA a dalším globálním regulátorům.“

Boeing začíná po haváriích testovat problémový typ 737 MAX

Amerika

Reklama

Výběr článků

Načítám