Trump oznámil, že by nyní měly být stroje Boeing 737 MAX uzemněny, „dokud nepřijde Boeing s řešením”. USA byly poslední zemí, kde ještě mohly létat.

„Vydáváme nouzové nařízení, kterým zakážeme všechny lety 737 MAX 8 a 737 MAX 9 a letouny spojené s touto řadou,” řekl Trump.

Výrobce i FAA do posledního okamžiku typ hájili jako bezpečný.

„FAA se chystá v krátké době učinit prohlášení týkající se nových informací a fyzických důkazů, které jsme obdrželi z místa a z dalších lokalit a prostřednictvím několika dalších stížností,” řekl Trump.

 Kanada zakázala provoz na základě nových dat

„Na základě nových dat, která jsme dostali ráno a která jsme měli možnost analyzovat na základě doporučení našich expertů, jsme jako předběžné opatření vydali tento bezpečnostní pokyn,“ řekl kanadský ministr Garneau k uzemnění strojů.

Dodal, že jde o satelitní data, která ukazují, že chování stroje 737 MAX 8, který se zřítil v Etiopii, vykazuje podobnosti s chováním letounu společnosti Lion Air, který za podobných okolností havaroval vloni v říjnu v Indonésii.

BBC také uváděla, že podle ministra podobné chování vykazovala i další letadla tohoto typu, která jsou provozována nad Kanadou.

„Toto bezpečnostní patření zakazuje komerční lety Boeingů 737 MAX 8 a MAX 9 s cestujícími všech leteckých společností, jak domácích, tak i zahraničních, v kanadském vzdušném prostoru,“ upřesnil ministr s tím, že opatření není časově omezeno.

Zákazů přibývá, v USA létají dál

Tři kanadské letecké společnosti Air Canada, Westjet a Sunwing Airlines používají celkem 41 letadel Boeing 737 MAX 8. Air Canada jich má 24 a je spolu s American Airlines a China Southern jejich druhým největším uživatelem na světě. Nejvíce jich má americká letecká společnost Southwest Airlines. Boeing už na konci ledna dodal 350. vyrobený MAX 8 z celkového počtu 5011 objednaných strojů.

Provoz těchto letadel už zakázaly Etiopie, Indonésie, kde loni za podobných okolností havaroval Boeing 737 MAX 8 nízkonákladových aerolinií Lion Air, celá Evropská unie, Austrálie, Nový Zéland, Indie, Čína a Singapur.

USA však jejich provoz dále povolují.

Zakažte to na celém světě, zní z Etiopie

Ředitel etiopské společnosti Ethiopian Airlines Tewolde Gebreariam současně ve středu vyzval, aby se tomuto typu letounu zakázalo létat na celém světě. Dodal, že jsou nutná „extrémně přísná předběžná opatření“. „Všichni z nás, kteří jsme tento typ uzemnili, jsme pro to měli dobré důvody,“ apeloval.

I když nejsou zatím známé příčiny nehody, Gebreariam zmínil, že mezi pádem etiopského a indonéského stroje jsou podobnosti. Oba letouny spadly krátce po startu. U indonéského panuje podezření, že automatický systém MCAS, který má zabránit přetažení a následnému pádu kvůli ztrátě vztlaku, neustále sklápěl nos letadla k zemi a piloti s ním marně bojovali. MCAS odstával špatné údaje od snímače úhlu náběhu letadla.