"Budeme bojovat o každý hlas až do uzavření volebních místností," prohlásil včera v Berlíně kancléř Gerhard Schröder (SPD, 61). Jeho soupeřka Angela Merkelová (CDU, 51) vyzvala občany, aby šli všichni volit a dali jí hlas "v osudových chvílích, kdy se rozhoduje o daleké budoucnosti Německa".

CDU nechala na poslední dny podle televize ARD vylepit nové plakáty k údajné tajné listině sociálních škrtů ministra financí Hanse Eichela (SPD), na což soc. dem. reagovala velkoplošnou reklamou se Schröderem. O rozsahu boje obou lídrů kancléře i Merkelové svědčí to, že CDU v celé kampani vylepila 50 tisíc velkoplošných plakátů s tváří šéfky a Schröder měl v kampani 105 vystoupení.

Velká koalice?

Podle posledních předvolebních průzkumů se očekává následující procento hlasů: CDU/CSU 42, FDP 6,5, SPD 33,5, Zelení 7 a Levicová strana 8. Tyto výsledky by znamenaly, že CDU/CSU a FDP by neměly většinu pro vytvoření vlády stejně jako levicové strany. Řešením by mohla být velká koalice CDU/CSU s SPD, nebo tzv. semaforová koalice SPD, Zelení a FDP. Obě možnosti však mají odpůrce v těchto stranách.

Rozhodnou maličkosti

Oba tábory měly včera oficiální závěrečná shromáždění - SPD, Zelení, Levicová strana a CDU v Berlíně, FDP ve Wiesbadenu a CSU v Mnichově. Kampaň tím ale neskončí, protože poprvé v dějinách SRN bude pokračovat i o víkendu. List Die Welt včera napsal titulek Kampaň až do neděle 17.59 min. Důvodem horečného úsilí je, že při tak těsných předpovědích může v závěrečné fázi rozhodnout o vítězství každá maličkost.

Počasí je jednou z nich. Říká se, že když je krásně, mnoho sympatizantů SPD jde raději do přírody než k urnám. Na neděli je ohlášen déšť, což by tedy mohlo SPD vyhovovat. Druhou neznámou je, jak se zachová na půl miliónu mladých, kteří mají poprvé právo volit. S napětím se čeká, zda 600 tisíc voličů tureckého původu se skutečně vysloví pro Schrödera, jak avizovali někteří z nich.

Proti Merkelové nadále působí plány jejího daňového poradce Paula Kirchhofa, který je pro rovnou 20procentní daň z příjmu pro všechny, což považuje SPD za sociálně nespravedlivé. Pro vyzývatelku naopak působí názory většiny německých médií, které připomínají, že je první kandidátkou na kancléře, pochází z východu SRN a není zatížena skandály CDU.

Nezvykle ostře vystoupil proti koalici bulvární Bild, který se včera palcovým titulkem na první straně ptal, zda ministr financí Eichel lže. Bild také po dobu kampaně útočil na lídra Levicové strany Oskara Lafontaina, který dříve do deníku pravidelně psával.

Kirchhof v dešti

V televizi Phoenix hodnotili kampaň dva muži, ve volbách 2002 poradci Schrödera a jeho protivníka Edmunda Stoibera (CSU). Matthias Machnig, muž na straně kancléře, řekl, že Schröder "po rozpačitém začátku našel téma, jímž se stal Kirchhof". Stoiberův exspolupracovník Michael Spreng zase ocenil, že "CDU našla odvahu začít kampaň nepopulárním plánem zvýšit DPH ze 16 na 18 procent a získala tím aktivní pozici. Pak přišla s Kirchhofem jako nadějí, ale jakmile ho začali jiní kritizovat, nechala ho stát v dešti".

Při volbách 2002 bylo 61,4 miliónu oprávněných voličů, hlasování se zúčastnilo 79,1 % z nich. SPD a CDU/CSU získaly 38,5, Zelení 8,6, FDP 7,4. Dva přímé mandáty měla i PDS. Vládní koalice měla tedy k dispozici 306 poslanců, zatímco CDU/CSU a FDP 2295. Kancléřská většina potřebná ke zvolení kancléře ze 603 poslanců byla 602.