Devatenáctiletý Andrij Juščenko totiž získal autorská práva k symbolům revoluce hned po ukrajinských prezidentských volbách loni v zimě, řekl ruským médiím zástupce šéfa ukrajinského daňového úřadu Mykola Katerynčuk.

Podle Katerynčuka si Juščenko hradí ze zisků z autorských práv na veškerou politickou symboliku "oranžové" revoluce svůj vlastní nákladný život, jehož součástí jsou i luxusní auta, návštěvy vyhlášených kyjevských restaurací a několikasetmetrový superbyt v centru ukrajinské metropole.

"Já osobně jsem mu je (autorská práva) předal. Stalo se tak po vítězství ve třetím kole (prezidentských voleb). Předání práv se uskutečnilo v přítomnosti notářů," citovala včera ruská média Katerynčuka, který patřil během voleb k blízkým Juščenkovým spolupracovníkům. ¨

Závratné zisky

Podle reklamních expertů už prezidentův syn vydělal na oranžové symbolice milióny dolarů.

Prezidentova mluvčí se ohradila - podle ní Juščenkova rodina získala autorské výsady pouze proto, aby se revoluční symbolika pojistila po právní stránce.

"Kvůli nekalým praktikám politických oponentů vedení volebního štábu právníci rozhodli o registraci symboliky bloku Naše Ukrajina a symboliky voleb 2004 na rodinu Juščenkových s cílem právní ochrany symboliky před špinavými technologiemi a zloději," citoval mluvčí ukrajinský list Korrespondent. O komerčních výhodách podle mluvčí "nikdo neuvažoval".

Oranžové nápisy Tak (Ano) či emblém podkovy s nápisem Juščenko, Tak! (Juščenko, Ano) jsou na Ukrajině k vidění na lahvích vodky, oblečení, hodinkách nebo třeba hracích kartách.

Mediální analytik z reklamní společnosti EuroRSCG Jurij Korutjak odhadl cenu symboliky volební kampaně Viktora Juščenka na neuvěřitelných 100 miliónů dolarů (zhruba 2,5 miliardy korun).