Na správném hlášení stavu paliva závisí zastavení motorů při výstupu komplexu do kosmu. Mělo jít o první start raketoplánu od havárie Columbie, která se zřítila 1. února 2003 na zemský povrch při návratu do atmosféry.

"Myslím, že jsme objevili nejpravděpodobnější příčiny (chybné funkce signalizace paliva)," řekl Parsons na tiskové konferenci na Mysu Canaveral po celodenním zasedání vedoucích činitelů NASA. Připustil, že NASA stále neví přesně, v čem chyba spočívala. Parsons připustil, že NASA má stále hodně práce, aby stihla nový termín startu. "Máme ještě hodně práce, ale myslím si, že je to zvládnutelné," řekl.

Po vypuštění paliva, kapalného vodíku a kyslíku, začal vadný senzor opět normálně fungovat. NASA bojovala s novým termínem startu. Kdyby se nepodařil do konce července, musela by Discovery zůstat na Zemi až do září, kdy opět budou vhodné podmínky pro start za denního světla. To je potřeba kvůli pořízení kvalitních snímků, na nichž by se mohlo určit případné poškození tepelného štítu raketoplánu.

Právě narušení ochranného pláště částí izolace z přídavné nádrže způsobilo havárii raketoplánu Columbia, při níž v únoru 2003 zahynulo všech sedm členů posádky. Fotografování a natáčení stratu více než 100 kamerami je jedním z opatření, která NASA přijal, aby se předešlo opakování katastrofy Columbie. Jedním z hlavních úkolů vesmírné mise Discovery je prověřit dodatečné bezpečnostní úpravy. Kromě toho má obnovit spojení s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS), kterou od února 2003 zásobují výhradně ruské dopravní rakety.