Zhruba milón dvě stě tisíc britských školáků, kteří se v květnu tohoto roku zúčastnili kurikulárního testování organizovaného britskou Národní agenturou pro hodnocení (výsledků vzdělávání) mezi jedenáctiletými a čtrnáctiletými žáky, si bude muset na výsledky svých testů nějakou dobu počkat. Někteří dokonce až do září.

Důvodem je administrativní chaos, který byl způsoben chybou v systému značení testů. Zprávy z britského tisku se přitom rozcházejí v tom, zda bude mít tato systémová chyba dopady na přesnost výsledků testování. Britský ministr školství Ed Balls už ohlásil, že bude iniciovat nezávislé vyšetření, aby se předešlo podobným problémům v budoucnosti.

Testovat, či netestovat?

Problém v Británii vzbuzuje novou vlnu diskusí o samotné podstatě plošného testování. Proti jsou zejména učitelské asociace, které označují plošné testování za nadměrné a nepotřebné. Nyní přibyl argument, který zpochybňuje technické a organizační zajištění plošného testování. „Je to zoufalé. Vláda vybudovala a stále buduje kolos, který kolabuje sám od sebe,“ prohlásil Mick Brookes, generální tajemník britské Národní asociace ředitelů škol.

Také Asociace vedoucích představitelů škol a akademií navrhuje nápravné opatření – plošné zkoušky v rámci Národního kurikulárního testování by měly být sníženy na úroveň ověřování výsledků vzdělávání, které probíhají vnitřně na každé škole.

Testování je také politický problém

Problém s plošným testováním je vodou na mlýn také pro politickou opozici současné britské vlády. Konzervativní stínový ministr školství Michael Gove se pustil do kritiky současného správce britského školství: "Varoval jsem ministra školství před tímto debaklem v parlamentu před více než měsícem. Ministr však nic nepodnikl.“

Jak je to v Česku

Podobné problémy se v minulosti nevyhnuly ani České republice. Státem organizovaná plošná testování na základních a středních školách zde z pověření ministerstva školství realizuje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT).

V minulosti se již několikrát stalo, že výsledky testování dorazily do škol s až několikaměsíčním zpožděním. Tzv. Maturita nanečisto, na které si CERMAT zkoušel realizaci maturit, dospěla v roce 2007 k úplné blamáži, když se část testů vůbec nevyhodnocovala.