Země má zřejmě nový miniměsíc. Je ale jen dočasný

Země má vedle svého tradičního Měsíce ještě druhého přirozeného souputníka. Jde však podle všeho jen o miniměsíc, který kolem naší planety krouží dočasně. Kosmické těleso objevili astronomové pracující na americké Stewardově hvězdárně, kde sídlí katedra astronomie Arizonské univerzity. Na videu je zachycen pohyb asteroidu skrz souhvězdí Berana.

Země má zřejmě nový miniměsíc. Je ale jen dočasný

„Nový měsíc“ má podle expertů průměr 1,9 až 3,5 metru, je tedy velký asi jako osobní auto. Zemi obletí jednou za 47 dní po oválné dráze, na níž se většinou pohybuje daleko za orbitou Měsíce.

Opustí nás už v dubnu?

Dráha je přitom nestabilní, takže těleso s označením 2020 CD3 nakonec Zemi opustí. Podle některých vědců možná už v dubnu, jiní si ale tak brzkým rozloučením jistí nejsou.

Gravitací je miniměsíc k Zemi poután už asi tři roky.

Zjištění nového objektu u Země oznámil jeden z dvojice objevitelů Kacper Wierzchos ve středu 26. února na Twitteru. Spolu s Teddym Pruynem ho loni identifikoval v rámci projektu na sledování oblohy Catalina Sky Survey. Nyní své zjištění zveřejnili.

Ukázka oběžné dráhy „měsíce” 2020 CD3

Následně objev potvrdili vědci z šesti dalších observatoří jinde na světě, kteří také vypočítali oběžnou dráhu tělesa a naznačili, že gravitací je k Zemi poutáno přibližně už tři roky.

K předpokladu, že 2020 CD3 velice pravděpodobně při průletu zachytila gravitace Země, se kloní i Středisko pro malé planety (MPC) Mezinárodní astronomické unie (IAU), které sleduje malé objekty ve vesmíru.

Astronomové objevili na oběžné dráze Země miniměsíc.

Foto: K. WIERZCHOS/T.PRUYNE/UNIVERSITY OF ARIZONA/CATALINA SKY SURVEY, AP

Důležité podle agentury AP nicméně je, že těleso nemá naši planetu zasáhnout.

Druhý asteroid, který se chová jako měsíc

Vědecky zaměřené weby v této souvislosti připomněly, že jde o teprve druhý známý asteroid, který naše planeta zachytila jako miniměsíc. Prvním bylo těleso katalogizované jako 2006 RH120, jež kolem kroužilo od září 2006 do června 2007, než se mu podařilo vymanit se z objetí Země.

Podle astronomů je pravděpodobné, že takové objekty se na čas dostanou pod vliv zemské přitažlivosti „každou chvíli“, ale kvůli malé velikosti zůstanou nepoznány.

Ilustrační obrázek