Hlavní obsah

Za špatné výsledky žáků mohou nekvalitní učitelé, tvrdí matematik

– Praha

Za špatné výsledky žáků v matematice nemůže klasická výuka tohoto předmětu, ale nekvalitní učitelé. Školství by se proto mělo reformovat a změnit přípravu budoucích pedagogů. Na středeční diskusi o nových metodách ve výuce matematiky to prohlásil přední český matematik Vlastimil Dlab. Alternativní metody výuky, jako je například takzvaná Hejného matematika, mohou matematické znalosti spíš zhoršit, domnívá se.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Pedagogové by podle Dlaba měli studovat jen na omezeném množství nejkvalitnějších univerzit.

Není jiný prvek, jak učit matematiku. Jde o prvky, které jsou sebrané od dobrých učitelů z minulosti.
Vlastimil Dlab k tzv. Hejného matematice

„Reformu bych navrhoval tak, že by začala na některých univerzitách a zároveň všichni ti, co by prošli a byli by nově učiteli, tak by měli třeba dvojnásobný plat,” uvedl.

Jen ti nejlepší

Na učitelství by podle něj měli chodit ti nejlepší studenti. „V Singapuru, například, je to skutečně vrstvička nejschopnějších, nejnadanějších studentů, kteří dostanou právo studovat učitelství,” uvedl. Singapur patří k zemím, které mají v mezinárodním srovnání v testování znalostí žáků nejlepší výsledky.

Dlab nesouhlasí se zaváděním alternativní výuky matematiky podle profesora Milana Hejného, která spočívá v objevování postupů a tvůrčím hledání řešení samotnými dětmi. V současnosti se používá asi na 750 ze zhruba 4100 základních škol v Česku. Tato metoda podle Dlaba nepřináší v matematice nic nového.

„Tam není jiný prvek, jak učit matematiku. Jde o prvky, které jsou sebrané od dobrých učitelů z minulosti,” řekl.

Hejného metoda prý vyhovuje psychologii dětí

Nekontrolované zavádění Hejného metody na školách označili i další matematici na konferenci za riskantní. Není podle nich jasné, jak efektivní tato metoda je. Obávají se, že naopak ještě přispívá ke zhoršení úrovně znalostí dětí v matematice. Výsledky testování České školní inspekce (ČŠI) mezi páťáky a deváťáky v minulém školním roce to ale nepotvrdily.

Děti, které se ve škole učily matematiku Hejného metodou, měly v testech ČŠI srovnatelné výsledky s vrstevníky, kteří měli klasickou výuku matematiky. O tři procenta lepší byli žáci, jejichž učitelé kladli důraz na vybudování lepšího vztahu dětí k matematice. Hůře dopadli ve třídách, kde učitelé prohlásili, že cílem výuky je probrat všechno učivo podle rámcových vzdělávacích programů.

Novinky rovněž loni citovaly zprávu, že Hejného metoda očividně připravila nemálo žáků dobře i na přijímačky na střední školy. [celá zpráva]

Podle ředitele společnosti H-mat Tomáše Rycheckého se Hejného metoda výuky odlišuje od tradiční výuky matematiky tím, že vyhovuje psychologii dítěte. „Přináší dětem radost a neomezuje u nich chuť se dál učit,” uvedl.

Kritiku netradiční metody odmítl, stejně jako výtku, že ve třídě je při ní aktivních jen pár dětí. „To je naprosto běžný jev v jakékoli výuce. Společnost je prostě rozvrstvená na tahouny, na masu a na ty, kteří mají vlohy jinde, nebudou to nikdy učenci, ale budou to výborní sportovci nebo manuální pracovníci,” podotkl.

Hejného metoda podle něj přináší i nadprůměrné výsledky ve formování osobnosti dítěte. „Děti jsou pokorně sebevědomé, komunikativní, naslouchají, kooperují,” vyjmenoval Rychecký. „To jsou vedlejší výstupy Hejného metody, které nejsou tak snadno měřitelné jako násobilka, ale jsou pak možná o to důležitější v životě,” dodal.

Rychecký souhlasí s tím, že by bylo dobré otevřít diskusi o kvalitě učitelů. Zlepšit by se podle něj mělo především jejich sebevědomí a prestiž povolání ve společnosti.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám