Hlavní obsah

Výuka matematiky Hejného metodou připravila žáky na přijímačky dobře

Praha

Výuka matematiky Hejného metodou připravuje děti na přijímací zkoušky na střední školy stejně dobře jako běžná výuka, možná místy i lépe. Vyplývá to z výsledků jarních přijímaček na maturitní obory středních škol. Informoval o tom mluvčí obecně prospěšné společnosti H-Mat Jan Šedo.

Foto: archiv H-Mat

Učitel musí přesunout veškeré objevování na své žáky, říká o své metodě Milan Hejný.

Článek

Přijímací zkoušky nabídly první srovnání matematických dovedností dětí z běžné výuky s jejich vrstevníky, kteří byli dlouhodobě vzděláváni podle Hejného metody. Tato výuka je postavena na objevování postupů samotnými dětmi a tvůrčím hledání řešení. Zdůrazňuje principy radostného a hravého rozvíjení logických schopností.

O něco lepší výsledek

Rodiče se ale často obávají, že jejich děti dostatečně nepřipraví k přijímačkám na střední školy. Podle Tomáše Rychetského, ředitele H-Matu, který metodu zaštiťuje, se bát nemusejí.

Shromáždili výsledky z jednotné přijímací zkoušky z matematiky od žáků devíti tříd z různých regionů České republiky. Ve všech těchto třídách probíhala na druhém stupni základní školy výuka podle metody profesora Hejného pod vedením proškolených učitelů, uvedl Rychetský.

„Výsledek vzorku více než sta žáků činí v průměru 61,2 procenta, což je o 12 procent více, než je výsledek u druhého termínu přijímacích zkoušek, při kterém dosáhli žáci celostátně 48,5 procenta,“ doplnil.

Zvyklí vyhledávat náročnější úlohy

Porovnávané údaje sice podle něj nejsou zatím zcela přesné, protože organizátor přijímaček Cermat nezveřejnil všechna data, úspěch Hejného metody u zkoušek je ale prý poměrně jasný. Test žákům vyhovoval, jeho struktura jim nečinila problémy. Dobře se žáci vyrovnali i s časovým limitem a stresem, pod kterým v Hejného matematice obvykle nejsou zvyklé pracovat.

Podle Rychetského to je i tím, že vyhledávají náročnější úlohy, protože z jejich vyřešení mají větší radost. U zkoušek byly pro děti nejsnadnější úlohy nestandardní a úlohy, kde je důležitý logický úsudek, zobecňování nebo metoda pokus-omyl, se kterou mají tyto děti bohaté zkušenosti.

„Klasicky vzdělávaným dětem zase asi jdou lépe úpravy výrazů a úlohy s početními operacemi, kterých tyto děti během výuky pravděpodobně spočítají více,“ řekl učitel deváťáků Václav Strnad ze Základní školy Brigádníků na Praze 10.

Na celém druhém stupni základních škol se Hejného metoda zkoušela zatím pilotně. Dosud se používá převážně na prvním stupni. Z učebnic pro druhý stupeň vyšly zatím čtyři z plánovaných sedmi dílů. Probrání jednoho dílu trvá půl až tři čtvrtě roku.

Související články

Matematika u přijímaček zase kosila

U prvních státních přijímaček na střední školy se deváťáci nevytáhli. V průměru nezvládli ani polovinu testů z obávané matematiky. Deváťáci si mohli vyzkoušet...

Výběr článků

Načítám