Všichni dinosauři mohli mít peří

Novinky, zgl

Pravěcí ptáci nebyli jediní, kdo se chlubil před milióny let peřím. Takovýto tělní pokryv mělo podle vědců daleko více dinosaurů. Možné je dokonce prý i to, že nějakou formu prapeří měli úplně všichni. Vyplývá to ze studie mezinárodního týmu badatelů, na kterou upozornil server National Geographic.

Kulindadromeus zabaikalicus se živil výhradně rostlinou potravou, byl asi 1,5 metru vysoký, měl dlouhý ocas a chodil pouze po zadních končetinách.

Během posledních dvou desetiletí se paleontologům podařilo nalézt fosilie pěti různých druhů dinosaurů, kteří měli na sobě peří. Nyní však druh s tímto tělním pokryvem objevili také na jihovýchodě Sibiře.

„Je to opravdu fantastické, že se nám podařilo nalézt dinosaura s ‚chmýřím‘ i mimo Čínu,“ neskrýval své nadšení paleontolog Jakob Vinther, jeden ze spoluautorů nové studie. Podle něj byl nově objevený druh příbuzný s předky ptačí říše jen velmi vzdáleně.

Sibiřské fosilie mohou být podle paleontologů staré až 169 miliónů let. Dinosaurus tedy žil nejspíše v éře jury. Jedinec patřící k druhu Kulindadromeus zabaikalicus se živil výhradně rostlinnou potravou, byl asi 1,5 metru vysoký, měl dlouhý ocas a chodil pouze po zadních končetinách. Přestože neměl křídla, byl porostlý prapeřím.

Peří není charakteristickým prvkem jen ptáků.
vedoucí studie Pascal Godefroit

Na ptačí druh u tohoto dinosaura odkazuje pouze krátká lebka, která se v oblasti nozder výrazně zužuje až do špičky, jako by se jednalo o zobák. Ten však tento druh neměl.

„Pravděpodobně to znamená, že všichni předchůdci dnes známých dinosaurů měli peří. Tento tělní pokryv tedy není charakteristickým prvkem jen ptáků, ale všech dinosaurů. Peří mohly mít již nejranější druhy dinosaurů,“ konstatoval vedoucí studie Pascal Godefroit.

Otisky jsou dobře zachované, díky čemuž se paleontologům podařilo analyzovat tři různé druhy šupin a hlavně tři struktury prapeří. Vědci je díky jejich podobě ke studii přirovnávají k vlasům a chlupům, rostly totiž dinosaurům na hlavě, hrudi a zádech.

Prapeří mělo dinosaurům sloužit k ochraně před zimou, důležitá však byla také jeho funkce při namlouvání stejně jako u dnešních opeřenců. Až dalším evolučním vývojem se peří uplatnilo při létání.