Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Vraťte do malotřídek všechny žáky, volají ředitelé. Napsali Babišovi

Iniciativa ředitelů malotřídek usilující o návrat všech žáků do těchto škol podnikla další krok. Písemně oslovila premiéra, ministry školství a zdravotnictví a členy sněmovního školského výboru a žádá úplné otevření malotřídních škol. K pondělnímu ránu se pod výzvu podepsalo 610 škol z celkového počtu 771 těchto zařízení. Číslo stále stoupá.

Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky
Vraťte do malotřídek všechny žáky, volají ředitelé. Napsali Babišovi

Současná opatření platí do 22. ledna, což podle zástupců malotřídek vytváří dostatečný časový prostor pro úpravu systému PES tak, aby byl funkční i pro malotřídní školy a umožnil dětem prezenční studium za dodržení všech hygienických podmínek.

„Zdůrazňujeme, že se nejedná o občanskou neposlušnost či snahu o ohýbání pravidel. Současná pravidla jsou pro nás v reálu nefunkční. Chceme tedy žákům alespoň poskytnout kvalitní vzdělání,” uvedl jeden z iniciátorů akce, ředitel Základní a mateřské školy Brantice Adam Šimůnek.

Společně s ředitelem této malotřídky na Bruntálsku dopis adresovaný primárně předsedovi vlády Andreji Babišovi (ANO) zformuloval i ředitel ZŠ a MŠ v Písařově na Šumpersku Jiří Pavlas.

Na úroveň školek

„Obracíme se na vás se žádostí o návrat všech žáků do našich škol a de facto zařazení málotřídních škol na úroveň mateřských a speciálních škol v protiepidemickém systému PES. Pochopitelně za dodržování přísných hygienických opatření (homogenita tříd, roušky, dezinfekce rukou, měření teploty při vcházení do budovy školy),” stojí v dopise.

V lednu proto spustili výzvu #dejmemalotřídkámzelenou, do níž se zapojilo již 610 těchto školských zařízení – v dopise se píše „jen” o 580, číslo skutečně rychle roste. Chtěli požádat o výjimku.

Po zohlednění uvedených vztahů zůstává pouze šest žáků na distanční výuce, kteří nejsou v denním kontaktu s dětmi či zaměstnanci školy.
příklad situace v malotřídní škole

„Z reakcí ředitelů tohoto typu škol víme, že současná vládní opatření jsou pro nás nelogická. Např. škola má 49 žáků a 26 dětí v mateřské škole. Převážně všichni jsme z vesnice, dojíždí pouze dva žáci a jedna učitelka. Prezenčním způsobem se v naší škole vzdělává 23 žáků z 1.– 2. ročníku. Distanční vzdělávání pro 3.– 5. ročník se v našem případě týká 26 žáků. Nezbývá než souhlasit, že online výuka pro 26 žáků ze 49 by mohla jistým způsobem ovlivnit šíření nákazy. Jde však o pouhý teoretický předpoklad, který ve výsledku zkresluje reálnou situaci. Ta je na málotřídce vždy výrazně jiná než na běžné škole,” vysvětlují ředitelé.

Z oněch 26 distančně vzdělávaných žáků má podle nich sedm žáků mladšího sourozence v 1.– 3. ročníku, dalších 11 má sourozence v mateřské škole a pět distančně vzdělávaných dětí má rodiče zaměstnaného ve škole. „Po zohlednění uvedených vztahů zůstává pouze šest žáků na distanční výuce, kteří nejsou v denním kontaktu s dětmi či zaměstnanci školy. Při stávající podobě opatření tedy reálně dokážeme omezit sociální kontakt u šesti žáků, tedy šesti osob
z 91 (děti, žáci a zaměstnanci), což je 6,6 procenta,” popsali s tím, že ve většině malotřídek je situace podobná.

Iniciativa tak žádá včasné vyjádření premiéra i ministrů a ideálně i schválení své žádosti. Seznam zapojených škol se průběžně aktualizuje zde.

Z celkového počtu více než 4000 základních škol je v Česku podle Šimůnka 38 procent malotřídních.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků