Vědci z Olomouce vyvinuli látky, které ochrání kůži před škodlivým zářením

Novinky,

Olomoučtí vědci vyvinuli látky, které dokážou ochránit lidskou kůži před škodlivými vlivy ultrafialového záření. Odvodili je od kinetinu, jednoho z cytokininů – tedy rostlinných hormonů ovlivňujících dělení buněk. Nově vyvinuté malé molekuly by podle odborníků z Univerzity Palackého (UP) v Olomouci mohly najít uplatnění v kosmetice i lékařství.

Foto: Ota Blahoušek – Univerzita Palackého

Účinky látek popsali výzkumníci z UP a olomouckého pracoviště Ústavu experimentální botaniky (ÚEB) Akademie věd ČR, které je součástí Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH), ve studii publikované v odborném časopise European Journal of Medicinal Chemistry.

Ochrana před oběma typy UV záření

Vývoji malých molekul odvozených od cytokininů se vědci z ÚEB věnují dlouhodobě, některé z nich již našly uplatnění v praxi. Nyní se zaměřili na látky na bázi kinetinu a ve spolupráci s kolegy z Lékařské fakulty UP zkoumali jejich účinky na lidské kožní buňky.

„Jako první na světě jsme zjistili, že cytokininy a od nich odvozené látky dokážou chránit kožní buňky před škodlivými účinky obou typů ultrafialového záření, tedy UVA i UVB. To je nová informace, vědci se totiž dříve touto otázkou nezabývali. Důležité je i zjištění, že naše látky podporují přirozenou obranu kožních buněk,“ uvedl hlavní autor práce Martin Hönig z CRH, který se výzkumu věnuje i v rámci svého doktorského studia na Přírodovědecké fakultě UP.

V uplynulých pěti letech s kolegy vytvářel různé obměny molekuly kinetinu a sledoval vliv jejich struktury na biologickou aktivitu. Vědci to testovali na lidských kožních buňkách in vitro („ve zkumavce“), tedy v laboratorních podmínkách.

„Nejprve jsme potvrdili, že se látky nestávají působením UV záření nebezpečnými. Následně jsme prokázali, že dokonce přispívají k ochraně kožních buněk tím, že vyburcují jejich přirozené obranné reakce,“ přiblížila koordinátorka projektu Lucie Plíhalová.

Ověření na půdní hlístici

Příznivé účinky potvrdili výzkumníci i u živého organismu. Působení nových obměn molekuly vystavili háďátko obecné (Caenorhabditis elegans), což je půdní hlístice sloužící vědcům jako modelový organismus pro studium stresu a stárnutí. Řada látek má totiž na tento organismus podobné účinky jako u savců.

„Zjistili jsme, že naše látky chrání háďátko před oxidačním stresem, který jsme u něj uměle vyvolali. Chrání tedy před stresem nejen buňky v tkáňové kultuře, ale i celé organismy,“ doplnila Plíhalová.

Výzkum navázal na předchozí studie a pokračuje i nadále. Aktuálně se badatelé zaměřují na přesnější popis mechanismu účinku vyvinuté série látek. Látky již disponují patentovou ochranou – a jak olomoucká univerzita informuje, poměrně velká kosmetická firma je testuje pro další využití v kosmetickém průmyslu.